lördag 16 januari 2021

Bolt Action - Campaign Battle of France (Part 4)

 Scenario 5: The Arras Counter-attack


Nu har det blivit dags med nästa del av vår pågående spelning av Bolt Action med scenarion ur kampanjboken The battle of France från Warlord Games. Den här gången skulle det återigen visa sig bli tufft för Tyskarna som i denna del av kampanjen får inrikta sig på försvar istället för anfall. Dessvärre har jag få eller inga minnesanteckningar sparade från den här spelningen. Jag har av någon anledningen inte heller så många bilder trots att spelbordet och terrängen var jättefin. Det får bli en snabbgenomgång helt enkelt. Jag får skylla på att det var sommar och det var jättevarmt den här dagen. 

Här har Fransmännen nu fått hjälp av Brittiska styrkor som ska plockas ur listorna till Frankforce reinforced platoon eller BEF Motorcycle reinforced platoon. Den allierade sidan har 10% mer poäng än den Tyska sidan. Tyskarna får plocka sin styrka ur Early war anti-tank gun force och får även lägga till 1st Panzer III (C, D, E eller F). Inga 88:or får användas. Inte än åtminstone. Vi var fyra spelare samt en spel/lekledare. :) 


Objective: Britterna ska slå ut Tyskarna. Tyskarna ska slå tillbaka det Brittiska anfallet. Britterna får två poäng för varje förstörd Tysk enhet och ytterligare två poäng för varje enhet som befinner sig innanför Tyskarnas uppsättningszon när spelet är slut. Tyskarna får två poäng för varje förstörd Brittisk enhet och tre poäng för varje förstörd stridsvagn.  

Specialregler: Britterna får en Preparatory Bombardment. 

Machinery Breakdown = Varje gång en Brittisk stridsvagn ska flytta så rulla 1D6. På en 1:a så blir stridsvagnen immobiliserad men har också möjlighet att bli reparerad under spelets gång. 

Rommels reinforcements: Från runda 5, slå 1D6. Om resultatet blir 5 eller 6 så får Tyskarna en gratis 88 mm Flak AA/AT Gun som är inexperienced. Denna ska placeras inom 6" av Tyskarnas uppsättningszon. 

Uppsättninsplanen ur Battle of France-boken.

Vi som skötte den Tyska listan valde att inkludera 1st Panzer III F då den varit så framgångsrik det förra slaget. Som ett sorts tack för en bra insats så uppgraderade vi den till veteran och hoppades att den skulle göra lika bra ifrån sig som senast. Vi plockade även ut 3st Light AT-guns (PaK36) samt en Light Howitzer som tillsammans med Panzern skulle utgöra ett hot mot de Brittiska vagnarna. Det som är roligt med att spela kampanjer är att man inte alltid har "allt" att välja på utan måste hålla tillgodo med det som erbjuds. Jag antar att detta är lite som inför riktiga slag, man har inte alltid de mäktigaste styrkorna till hands. När man spelar Early war så är det som ni märker mycket Light AT som finns till förfogande. Vi samlade kanonerna i mitten av den lilla sluttningen och valde att plocka ut ett högre befäl (Major?) som med regeln ”You men, snap to Action” kan dela ut order till flera enheter på samma gång. 

De Brittiska spelarna hade byggt sin armé runt 4 Matilda II stridsvagnar och deras infanteri var upplastade i Universal Carriers för att snabbt kunna ta sig framåt mot den Tyska försvarslinjen. 


Det inledande bombardemanget fördelade som vanligt ut pins på försvararna och satte käppar i hjulet för Tyskarnas skytte. Det är fascinerande vad en enda pin kan göra skillnad i Bolt Action men det är också en av de sakerna som är så bra med spelet. 

Spelet är igång och Panzer III:an har redan blivit pinnad. 

Det utvecklades till ett slag med dueller mellan de tyngre pjäserna. Vi som spelade med Tyskarna hade ett fruktansvärt oflyt med tärningarna och när våra salvor väl träffade Matilda-vagnarna så gick skotten inte igenom vagnarnas pansar. Panzer III:an tog hur många skott som helst, blev pinnad, immobiliserad och slutligen sprängd i bitar. Allt infanteri levde farligt pga mängden med MMG-skott som haglade över dom. 

En Matilda-vagn fick motorproblem men inte tillräckligt mycket för att få ut den ur spelet. Med en Down-order så fick Britterna möjlighet att reparera sin strulande vagn. 

Britterna spelade smart med en del av sina infanterienheter som åkte Carrier en bit fram mot skogen i mitten och avancerade sedan framåt i skydd av alla träd vilket gjorde det ännu svårare att träffa dom. En bra taktik för dom av er som vill ge er på att testa det här scenariot. 

Under slutet av partiet slog vi för att se om Rommel kunde förstärka ställningarna med en 88:a och här hade tärningslyckan vänt för Tyskarna då vi kunde ställa denna tunga pjäs i den nu väldigt tunna grå försvarslinjen. Trots sitt oerfarna manskap lyckades den direkt slå hål på en Matilda-tank och hoppet om att åtminstone få till ett oavgjort resultat tändes. Tyskarna tog till allt dom hade och förstörde någon Carrier och fick bort ytterligare Brittiskt infanteri (som nu var riktigt nära) men i slutändan saknades det ändå poäng för en Tysk seger. 

Det är svårt att säga vad Tyskarna skulle gjort annorlunda. Det blev till slut ändå ett jämnt parti och med aningen lite mer flyt med tärningarna så hade det kanske blivit oavgjort. Vid en titt på slagfältet så var resultatet ändå rättvist. De Tyska ställningarna var nästan totalt utraderade medan Britterna hade mer intakta enheter och pjäser kvar på brädet. Hade vi haft möjlighet att få använda en 88:a redan från början så kunde det bidragit till en framgång då den återigen visade hur kraftfull den är mot pansar i spelet. 

Det var ett kul parti med Bolt Action. Jag har aldrig haft tråkigt eller blivit besviken över ett parti BA. Det är ett riktigt bra spelsystem och jag ser verkligen fram emot fler spel när den här jäkla pandemin är över. 

Till nästa del i vår kampanj så var rollerna återigen omkastade.Tyskarna anfaller och de allierade försvarar. Kommer bli en riktigt tuff uppgift. Men kul! 

Ha en trevlig helg! 


Scenario 1 och 2

Scenario 3

Scenario 4 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar