tisdag 8 oktober 2024

Smoky - det nikotinberoende lilla trollet

Och nu över till något helt annat. 
Jag kom precis att tänka på en riktig klassiker och var tvungen att snabbt skriva ner lite minnesanteckningar innan jag glömmer bort dom igen.  


När jag var barn så fanns det bla hos Hobbex ett rökande ”troll” som hette Mecki. Figuren var en slarvigt målad liten figur i hårdplast eller annat hårt material och som med båda händerna i fickorna avnjöt en cigarett. Låter ju inget vidare pedagogiskt eller hur, men vi barn var tydligen svältfödda på underhållning och verkade tycka att det här var hur festligt som helst. 
Figuren laddade man med små vita cigaretter som man tände eld på. Det rök lite stillsamt och figuren blåste ut rökringar, åtminstone enligt reklamen. Det sistnämnda minns jag inget av däremot minns jag lukten. Den var fruktansvärd! Som om du bestämt dig för att elda upp mögel som du rullat in i tunt papper. Fruktansvärt äckligt! 

Nåja, som jag skrev så är detta en klassiker och det verkar finnas flera olika versioner av samma idé där Hobbex Mecki verkar vara den som de allra flesta minns. 

Håret som var tillverkat av en illa tillskuren nålfiltsmatta lossnade snabbt i kanterna. 


Jag köpte min storrökare på Kiviks marknad och jag misstänker att min ”Smoky” var en bootlegkopia (hur det ens är möjligt då Mecki inte direkt var någon dyr och påkostad leksak). Cigaretter kunde du köpa i små refillpåsar även på marknaden så jag köpte en hög som jag tror varade i sådär 5 år (!). Det VAR nämligen inte speciellt kul att se Smoky/Mecki stå på ett bord och dra bloss.
Det luktade som sagt heller inte hallon om hela upplevelsen. 



Vart min figur med tillhörande cigg blivit av vet jag inte men jag skulle tro att han hamnat på någon av Sysavs anläggningar där han förmodligen, med tanke på doften, sorterades som giftigt avfall. 

Tack för att ni läser och ät mer frukt och grönt!




Samtliga bilder är lånade från webben. 

1 kommentar:

  1. Jeg hadde 2 slike 'politisk ukorrekte' leker...
    - Og de var ganske slurvete malt, fordi selv om de kom fra samme produsent så de ganske ulike ut. Og lukte var ett kapittel for seg selv...

    SvaraRadera