söndag 28 november 2021

Mässingsglas i miniatyr


Det har varit tystare än vanligt en tid här på bloggen. Jag har helt enkelt varken haft tid eller inspiration för att plita ner saker i text och bild när varje minut per dygn redan känns fullbokad. Alla måsten i livet tar verkligen kål på ens kreativitet och fantasi. Nästan som en jättelik brandfilt hopsatt av stress som läggs över de saker som man till viss del brinner för på sin fritid. Får hoppas att alla dessa måsten snart tar en paus från min almanacka (jo jag har faktiskt en traditionell sådan i papper så jag kan ha någon jäkla översikt över mitt liv). 

Ber om ursäkt för den dystra inledningen men det är åtminstone en förklaring till varför det inte händer speciellt mycket här inne just nu. Jag kommer säkert igång igen så småningom. Nu när det är så trist så tänkte jag liva upp det hela med ett kort inlägg som handlar om alkohol! Nej ingen tråkig debatt om spritens negativa påverkan på samhället utan mest en nostalgisk återblick på en detalj från en gammal flaska med Danskt körsbärsvin; Kirsberry. 

Jag var själv barn när detta vin verkade ha sin storhetstid och kan därför inte uttala mig om dess smak, surhetsgrad, munhåleupplevelse eller om det är syd eller nordsluttning på dess vinrankor. Jag misstänker att det var hyfsat billigt och gav en bra sallongsfylla. Skit samma. Det bästa med det här blasket var dess flaska där någon underfundig person tyckt att det vore jäkligt snyggt om vi pryder själva buteljen med ett riktigt litet miniatyrglas i mässing. Dessa glas gick nämligen att pilla loss och använda till actionfigurer! Big Jim kunde t.o.m. greppa ett glas men det var ändå lite för litet för honom. Om man inte ville leka att figurerna krökade eller kanske jobbade på Duka så var dom perfekta som gyllene guldglas som hela expeditioner skulle ut på jakt efter. Dom fungerade även som extra saker att fylla skattkistor med eftersom dom faktiskt såg väldigt exklusiva ut. 

Det roliga med allt det här är att jag vet att jag inte var ensam om att ta till vara dessa miniatyrglas. Nästan alla mina vänner hade likadana glas i sina gömmor och jag vet att detta förekom både hos äldre och yngre barn. Det dracks med andra ord ganska gott om billigt vin i stugorna även på den tiden där man fick ta in starkt begränsat antal flarror alkohol över landets gränser. 

Anledningen till att jag kom till att tänka på denna lite udda minnespryl just idag var att jag såg en annons på Tradera innehållande Big Jim-saker. Och vad låg inte i den väska som fanns med på bilden i auktionen? Jo ett äkta Kirsberry-glas! Det värmde mitt nostalgiska hjärta och jag tycker att en så liten liten företeelse som sparandet av dessa små glas förtjänar sin plats på den här bloggen. 


Ha en trefvlig första advent och tack för att ni tog er tid att läsa! 


P.s Jag får intrycket av att det fortfarande går att köpa detta vin. Om det lilla glaset finns med vet jag inte men det kanske tål att undersökas? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar