tisdag 12 januari 2021

Sniks - Som en Smurf men ändå inte..?

Jag har märkt att det då och då dyker upp små PVC-figurer som till storlek och utförande ser ut som Smurfar men som är i målade i helt andra färger. Som barn hade jag själv en sådan här gubbe i form av en dykare som var målad i svart, guld och silver. Jag kunde då inte namnet på denna varelse och än idag verkar inte så många andra kunna det heller. 

Tack vare min kompis Sven så blev jag härom dagen påmind om dessa figurer och jag började då leta info om dom. Tydligen så går dom under namnet "Sniks"och började säljas av Bully i Europa redan under 1975. Om jag tittar i en leksakskatalog från 1980 så ser vi att det fanns flera olika serier eller typ av Sniksar. Astero-Sniksar (gröna), Ur-Sniksar (rosa), Rymd-Sniksar (svarta). Vad jag kan se så verkar Bully släppt en del dubletter där det enda som skiljer sig åt är hur dom är målade. Jag har tyvärr ingen uppgift på hur länge Sniksar fanns i butikerna.

Enligt Blubuddies så hade McDonalds under 1983-1985 Sniks i sina Happy Meal-boxar. Då jag är totalt novis på detta område så vågar jag inte säga om detta även gällde i Sverige. 

Hur som helst så är detta ganska charmiga och kul figurer och inte alls lika vanliga som Smurfarna. Kan tänka mig att det kan vara en utmaning att samla på dom. Speciellt som att jag nästan får intrycket av att minnet av dom håller på att gå förlorat. :)


Tack för att ni läser!   

             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar