söndag 10 januari 2021

Bolt Action - Bad Squiddo Games Soviet Scouts

För ganska exakt ett år sedan så fick jag en fin julklapp av min kompis Micke. Det är inte speciellt ofta som jag får intressanta presenter eller julklappar i form av leksaker eller spelprylar så när det väl händer så är det mycket uppskattat. Eftersom klappen kom från en spelkompis så misstänkte jag givetvis att under det där färgglada pappret så finns det något som jag verkligen vill ha och som tillhör något av mina nördiga intressen. Frågan är till vilket? Man påminns nästan om de förväntningar och spänningar man hade som barn när man väntade på Tomten. Den där långa väntan på att julafton faktiskt skulle bli rolig och den brutalt långa och långsamma julmiddagen som åtföljdes av undanplockning och en disk som hämtats direkt från helvetet skulle avbrytas av Tomtens bankande på ytterdörren. Som vuxen brukar man ju uppskatta maten mer än Tomten så det är riktigt roligt att få en påminnelse om att det fanns en tid när paketen under granen var det som lockade mest denna högtid. 

Av Micke fick jag en blisterförpackning innehållande 6st 28mm metallfigurer med WWII Soviet Scouts från Bad Squiddo Games. Snyggt skulpterade och med en mix av vapen och utrustning. Eftersom jag främst spelar Bolt Action så kommer dom givetvis att användas till det. Baser ingick inte men jag hade extra sådana hemma så jag monterade dom och fyllde sedan baserna med strukturfärg från Games Workshop. I övrigt så krävde figurerna minimalt med förarbete. 

Figurerna från Bad Squiddo är något smalare än tex de från Warlord Games. Det märks speciellt på stövlarna som blir pyttesmå i jämförelse med WG. Detta är inget som stör mig jättemycket och när dom väl är målade så smälter dom in bra bland andra fabrikat. 

Jag målade dom här med färger från Vallejo och Citadel och som jag redan hade hemma i min målarlåda. Under de flesta konflikter under historien så förekom det mycket variationer på uniformernas färger och ju mer dom utsattes för (sol, regn, gyttja, beskjutning osv) ju större nyansskillnader på dräkter och uniformer blev det. Detta ger mig som målare en större valfrihet och det blir roligare och mer varierande att måla upp en enhet med infanteri. 

Jag blev nöjd med resultatet. Dom kommer fungera bra på ett spelbord och det går att plocka ut enskilda figurer och använda som ex sniper teams eller som observatörer. Jag kan dock inte se att Scouts kan använda sig av LMG-team i Bolt Action men dessa, en skytt och en laddare, går ju att sätta in i en vanlig enhet med Sovjetiskt infanteri.

Som sagt, snygga figurer och kul att måla något annorlunda. Vet inte om någon säljer dessa i Sverige men dom går att beställa direkt från Bad Squiddo i England. Dock bör man nu efter nyår 2021 tänka på att efter Brexit så kan det tillkomma avgifter i form av Svensk moms samt extra Postnord-avgifter på era inköp därifrån. 

Ha en bra dag och tack för att ni läser. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar