söndag 6 november 2022

Star Wars - Lukes Land Speeder

Min bästa Star Wars-kompis Magnus kom en dag på 80-talet hem med sitt senaste inköp; en Land Speeder.
Förmodligen handlade det om en så kallad collector series men minns så klart inte den detaljen och hade förmodligen inte brytt mig så mycket ändå.

 


Jag var ute i trädgården när Magnus åkte förbi i sin mammas bil.
När han såg mig tryckte han upp kartongen mot bilfönstret för att fånga min uppmärksamhet så att jag kunde se att det var nya Star Wars-leksaker på väg.
Nya saker var alltid kul eftersom vi lekte så mycket tillsammans så spelade det mindre roll vem som faktiskt ägde saken i fråga. 
Magnus fick alltid mer saker av sina färäldrar än vad jag fick så det mesta i skeppsväg kom från hans hus när det skulle lekas Stjärnornas krig.
     
Jag tyckte Land Speedern var skithäftig! 
Förutom att fyra figurer kunde åka i den så fanns det möjlighet att förvara vapen och smådelar under motorhuven. Svävarfunktionen (fäll ut hjulen med "växelspaken") gjorde att den faktiskt kunde rulla iväg i en rätt bra hastighet (jävlar vad vi svingade iväg den där över golven, gärna så att den kraschade rakt in i en golvlist så att motorhuven öppnade sig. 
Det fanns små piggar på baksidan av stolarna för att man skulle kunna fästa passagerare där bak utan att dom ramlade av under färd. 



Efter ett tag sprack vindrutan.
Redan innan hade den blivit skrapig och sliten efter alla hårda bataljer, och till slut lossnade den helt från sitt fäste. Stolarna var också lösa och vi använde dom ibland till inredning i högkvarter och diverse fortifikationer. Till slut fanns det bara ett skal kvar (ungefär som på en folkracebil).



Hur som helst, lekvärde saknades inte och för mig infinner sig fortfarande en sjukt härlig nostalgikänsla varje gång jag får nöjet att pilla på en Land Speeder. 🙂


Tack för att ni läser och ha en fortsatt trevlig söndag. 



(Texten återvunnen från ett forum långt långt bort i tiden. Den är dock författad av mig). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar