tisdag 3 augusti 2021

Rock out special: Kizz Lucia good night 1981

Den 12:e december 1981 skulle det sändas ett program på tv som för evigt etsat sig fast i mitt minne. 

Själv var jag alldeles för ung för att sitta uppe och kolla på det men min musiktokiga farbror bandade hela sändningen på VHS och bandet lånades därefter hem, ett flertal gånger, av både min Pappa och mig själv. 

Programet hette Rock out och till lussevakan 1981 hade SVT satt samman en videokavalkad av de bästa musikvideorna som visats i de tidigare avsnitten av programmet. Videovärden/programledaren var Jan-Olov Andersson som var, och nog fortfarande är, recensent/musikjournalist på Aftonbladet. Han fick här några sekunder på sig att prata mellan musikvideona och måste ju faktiskt varit en av dom allra första ”VJ:s” i Svensk television. Hela specialaren fick tilläggsnamnet Kizz Lucia Good Night. Om stavningen i ”kiss” skulle vara en blinkning till Rockbandet Kiss vet jag inget om men eftersom även dom dök upp under kvällen med en video så är det kanske ingen omöjlighet. 


Programmet startade klockan 23:12 i SVT2 och fortsatte ända tills 01:54. För en musiktörstande publik i jakt på nyare musik så var detta rena guldgruvan. Inga sönderklippta videos med fåniga intervjuer och massa trams utan här fick vi en radda aktuella musikvideos i sin helhet. Videobandspelare fanns inte i alla hem men för en gångs skull så var mina föräldrar bland dom första att skaffa en ny och modern pryl till hemmet och både min och kvarterets alla ungars lycka var gjord! Den här kassetten blev snabbt en av mina egna favoriter och innehållet näst intill pluggades in så att man kunde alla låtar och videos utan och innan. 

Jag misstänker att detta var ett försök att hålla en del ungdomar hemma framför tv:n istället för att drälla ute och supa och ställa till förtret. Jag vet inte om det fungerade men för egen del så hade jag föredragit att stanna hemma, åtminstone då. 

Eftersom jag sådär 40 år senare känner att jag behöver skriva ett inlägg på min blogg om just denna Luciaspecial så förstår ni att jag verkligen gillade innehållet. Det roliga är att det med få undantag också skulle visa sig att flera av artisterna var eller blev i framtiden jättestora och låtarna blev dessutom odödliga klassiker. Det finns undantag men även bland de låtarna kan man finna andra kvaliteter såsom underhållande videos eller knäppa framträdande. 

Jag ska också tillägga att min Farbrors gamla VHS-inspelning sedan länge är borta och ingen verkar i nuläget ha lagt upp en kopia på Youtube så det jag skriver här är en kombo av mina egna minnesbilder samt lite spridd fakta från world wide webb. Bland annat så hittade jag en Finsk blogg där det fanns en lista på de videos som fanns med i Specialaren. Ihop med mina egna anteckningar så har den varit ett mycket användbar mall. Mitt unga jag spelade även in de låtar som jag gillade bäst på ett vanligt kassettband (satte min kassettbandspelare framför tv:n och tryckte på REC och hoppades att det skulle vara tyst i huset under tiden) och körde det sådär tusen gånger i rad så en del av låtarna ligger mig närmre hjärtat än andra. 


Nåväl, här kommer artisterna: 

Rosa Körberg / Attack: O-aa hela natten
Vad ska man säga? Det här var inte min favorit men man hörde folk O:a överallt och låten blev så klart en hit och är defenitivt en klassiker.

The Police: Every Little Thing She Does Is Magic
Jag älskade den här videon och som barn uppfattade jag gruppen som en tokigt skojigt gäng.
I min värld så håller låten fortfarande.  
  
The Clash: This Is Radio Clash
Varken gruppen eller låten behöver väl någon närmre presentation? 
Jag gillar det och som liten tyckte jag att gruppens medlemmar var skitcoola!
Underhållande och tidstypisk video. 
   
Kiss: World Without Heroes
Mina gamla husgudar i en lågmäld ballad från utskällda (music from) the Elder.
Detta var första videon som jag såg med gruppen och dom såg inte lika vilda ut som på mina vänners planscher från tidningen Poster.
Gene gråter, Ace spelar akustisk gitarr och Paul kör gitarrsolot. Ingen eld, bomber eller blod men en bra låt och snygg video.

The Rolling Stones: Neighbours
Jag älskar Stones och här ser vi en riktigt härjad upplaga av bandet. Videon är skum men underhållande och Jaggers mun är störst i kvarteret :) 
Vad grannarna tycker om Stones brölande förtäljer inte historien.
  
Japan: Visions Of China
Inte min kopp av te. Inte då och inte nu.
Jag spolade säkert förbi den varje gång det skulle spisas musik framför tv:n.

Stray Cats: Little Miss Prissy
Det här gillade jag. Eller gillade och gillade men gruppen var roliga att titta på.  

Diana Ross: Why Do Fools Fall In Love
"Nya" häftiga Diana Ross. Jag vet att jag tittade på videon men att jag egentligen aldrig gillat låten. 
Tror att jag någonstans här fick höra att Ross burit sig illa åt mot sina gamla bandkollegor från Supremes och att jag då per automatik inte tyckte om henne.
Tror jag i alla fall. 
    
Kim Wilde: Kids In America
En favorit. Så klart! Bra låt med en tuff tjej och videon är så härligt tidstypisk. 
Den stentuffa killen som Kim Wilde stöter bort framför tv:n i videon är för övrigt Kims bror Ricky Wilde. 
Klassiker 1A.  
       
Mikael Rickfors: When A Man Loves A Woman
Har inget minne av den här. Gillade den nog inget vidare när det begav sig? 
Men Rickfors är bra. 

Devo: Whip It
Devos största hit? Odödlig klassiker med en odödlig video.
Jag gillade det här och tyckte att dom (Devo) med sina röda lampskärmar på huvudet var riktigt häftiga. Tror inte att videon uppskattades av alla.
 
ELO: Hold On Tight 
Ännu en klassiker från Eletric Light Orchestra

Grace Jones: Libertango (I've Seen That Face Before)
Speciell artist och en speciell lite mysko låt som blev en stor framgång.
Jag gillar det!

Madness: Shut Up!
Som barn älskade jag både videon och låten. 
Gruppens speciella sätt att röra sig samt knasighet fick mig att sitta kvar och kolla denna.
Idag är jag inte lika säker på låten.  

Specials: Ghost Town
Fantastiskt! Mystiskt och bra. 
Gillade den då och gillar den nu!

Jim Steinman & Carla De Vito: Dance In My Pants 
Jag minns videon men hade ju ingen aning om vad en "peep show" var för något.
Det låter otroligt mycket Steinman om denna och den känns i ärlighetens namn väldigt daterad.  

Kim Carnes: Bette Davis Eyes
Den här kan ju inte ha undgått någon. Klassiker och med en video med mycket dans, maskerad och speciella lite småmysko personer.  

Landscape: Norman Bates
Den här gillade jag. Snacka om skräckkänsla och obehaglig video. 
Jag hade ingen koll på Psychofilmerna men när jag senare såg dom så förstod jag ju videon bättre.  

Depeche Mode: Just Can't Get Enough
Jag har aldrig varit någon fantast av Depeche men den här tyckte jag mycket om.
Gruppen blev ju senare också hyfsat stora. :)  

Soft Cell: Tainted Love
Ännu en klassiker. 
 
Adam & The Ants: Prince Charming
Maskerad var tydligen hett runt 1981 för här har vi ännu en video med utklädnadstema.
Videon är kul att titta på. Jag gillade låtyen som barn men numera vete Farao vad jag tycker.
Men kul är det!
  
Devo: Be Stiff
Har inget minne av att jag såg den här som barn. 
Låten känner jag dock igen. 

David Bowie: Boys (Keep Swinging)
Inte min kopp av te men videon minns jag!
Hur skulle man kunna glömma bort den? :)

The Pretenders: Message of Love
Den här älskade jag. Tyckte att Hynde var skitläcker med sin lugg som täckte ögonen och att hon hade ett stentufft band. Två av medlemmarna dog kort efter (1982 och 1983).  

Pat Benatar: Fire And Ice
Jag hade en kompis som älskade Benatar och visst hade hon några riktigt bra låtar!   

The Tubes: Suzie Girl
Hur underhållande som helst i videoform. Låten då? Nja. 

Linx: Intuition
Minns inte mycket av den här. 

Gary U.S. Bonds: This Little Girl
Klassiker som fortfarande hörs då och då på radion.

Simple Minds: Love Song
Välkänd grupp med en låt som inte riktigt fastnat i mitt unga jag.

Human League: Love Action
Inget minne alls av den här

Frank Zappa: You Are What You Is 
Svaga minnen av videon men musiken är inget som fastnat. 


Rod Stewart: Tonight I'm Yours
Behöver väl ingen närmre presentation. Roddan var skitstor under den här perioden och låten blev ju en klassiker. 


Pete Shelley: Homosapien
Den här gillar jag idag men lyssnade inte på den 1981. 


Tom Petty: Woman In Love
Klassisk Tom Petty and the Heartbreakers. Upptäckte den här låten och massor av annan bra Tom Petty-musik lite senare under 80-talet.  


Earth, Wind & Fire: Let's Groove
Superkänd grupp. Dock inget jag lyssnade på som barn.  

Spandau Ballet: Paint Me Down
Inte min smak men gruppen blev ju hur stor som helst och har ju gjort en del bra musik under åren. 
 
Duran Duran: Careless Memories
Har inget minne av att jag slukade den här låten, eller video för den delen. 
Faktum är att jag har mer respekt för Duran Durans låtskatt idag än vad jag hade då på 80-talet. 

Hall & Oates: Private Eyes
Av någon anledning så minns jag den här videon så någonting fick mitt yngre jag att sitta kvar framför tv:n och se den. Låten hamnade dock inte på mitt blandband.  


John Foxx: Dancing Like A Gun
Inget minne alls av det här. Kanske inte så märkligt?


Marianne Faithfull: Sweetheart
Artisten känner jag väl till men mitt barn-jag lyssnade inte på henne och det gör jag inte idag heller.  


ABBA: One Of Us
Återigen, här behövs det ju ingen presentation av bandet. 
Låten blev en klassiker och Abba var och är ju hur stora som helst. 
Jag gillade Abba och deras musik hördes ofta i mitt hem. 
Jag hade dessutom sett Abba the Movie (Lasse Hallström) ett antal gånger och kände väl till bandet. 
Faktum är att jag hellre kollade på filmen än den här videon. :) 



Blev ett långt inlägg om ett program som kanske väldigt få har minne av men jag kände bara att jag behövde få ner det hela på pränt innan mitt minne sviker mig helt.
Det lustiga är att när jag hör en del av låtarna på radion idag så tänker jag på det här programmet och vissa av bilderna från videorna spelas upp helt privat på min näthinna.
Ber också om ursäkt för de korta meningarna om varje låt men om jag skulle skriva en mindre biografi om varje artist och låt så hade jag fått ta långledigt från mitt vanliga arbete vilket i och för sig varit supertrevligt. 

Jag vill också tacka för att ni läser min blogg och det är glädjande att se att besöksantalet verkligen ökat den senaste tiden vilket är kul. 
Tack också till Jan-Olov Andersson vars röst jag fortfarande kan höra för mitt inre presentera en del av låtarna.    

Ha en bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar