torsdag 5 augusti 2021

Matchbox - Playset Beach-head assault 1976

Dagens bild kommer från en Svensk Matchbox-katalog. Detta set syntes definitivt aldrig till i de butikerna som jag besökte när jag var barn men jag är helt säker på att jag hade älskat det! Dock tror jag inte att mina föräldrar hade köpt det då dom inte var så överdrivet positiva till krigsleksaker.

Mattan påminner mig om de terrängbräden som vår granne byggde åt sina söner på 70-talet och som föreställde snö, vatten och bombkratrar. Dom brädena var gjorda för att leka med plastgubbar på och påminde en hel del om de spelbord och terräng som jag senare i livet stötte på i figurspelsvärlden. Matchbox version är ju platt som en bilmatta men hade givetvis funkat perfekt för lek.    


Figurerna i detta set från Matchbox verkar vara i 1/72 och själva mattan ca 78x59 cm. Jäkligt snyggt och med en låda prydd av en sådär välarbetad box art som vi så väl känner igen från leksaker från den här tidsperioden.   


Här kan ni läsa lite mer om detta playset: plasticsoldierreview.com


Ha en bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar