torsdag 4 juli 2024

Smurfar - Svenska klistermärken från Semic 1980-1981 (Post nr 600)!

Jaha, då har det blivit dags för ett "jubileum" igen. 
Om vi bortser från ca 20-30 inlägg som av lite olika anledningar blivit raderade under årens lopp så blir detta nämligen inlägg nummer 600! 
Sexhundra poster med nörderier och gamla saker är ju ändå rätt ok även om jag emellanåt kanske blir lite väl bekväm och slö med skrivandet.  
Sen är kanske inte bloggande längre något jättehett i sig men det är å andra sidan varken jag själv eller det mesta av bloggens innehåll heller. 
När jag först sjösatte TOYS-Ett Nytt Hopp 2012 så hade jag nog inte vågat hoppas på att jag skulle orka skriva på den i så här många år så jag är ändå lite försiktigt nöjd med hur det hela utvecklat sig. 
För min del så fyller Bloggen egentligen två mer eller mindre viktiga funktioner.
För det första så får jag själv skriva av mig lite om en del av det som jag tycker är intressant.
Det mesta är nog sådant som av många andra anses som ointressant skräp eller leksaker men i min värld så förtjänar dom bättre. Viss info och en del minnen känns bra att få ner på pränt då man kanske rentav själv snart glömmer bort dom (vem vet?). Lite som en digital anteckningsbok med minnesnotiser till mig själv som går hyfsat fort att ta fram när man behöver kolla något.
För det andra; när man pratar med jämngamla personer om förr så upptäcker man ofta hur mycket man har gemensamt när det kommer till en del lekar och företeelser.
Saker man såg på TV, slangord som "alla" använde, populära ganska kortlivade flugor, musik, tidningar mm. Det enda bekymret med det är att en hel del av dessa bautastora produkterna och sakerna numera är nästan totalt bortglömda vilket gör att dom kanske en dag glöms bort helt och hållet.
Då känns det kul att dom åtminstone här inne får lite ny välförtjänt uppmärksamhet, ett nytt hopp helt enkelt. 

En mix av klistermärken, en del med gul bakgrund och en del med lite mer orange färg. 
Semics logga syns delvis på Lucian. 
Alla namn är som ni ser på Svenska.
I och med att vi har dekaler med både "God Jul" och Lucia så fick jag intrycket av att dom kom från någon typ av almanacka.   

Idag hade jag tänkt skriva om ett av dessa i det närmsta bortglömda uddingarna och som jag faktisk själv helt hade glömt bort ända tills jag såg en annons på Tradera.
I annonsen skymtade jag ett runt klistermärke med en klargul ram och i mitten en Smurf som stod och sov lutandes mot en spade. Det klistermärket hade jag när jag var liten! 
Nostalgin gjorde sig påmind och för en stund så förflyttades jag till mycket tidigt 1980-tal.
Mitt pojkrum med det gamla skrivbordet som min Pappa köpt begagnat och målat i klara, glada färger och med en bordsskiva klädd med brun kontaktplast med tryck av träimitation.
Mitt akvarium med fridfullt simmande Black Mollys, Sorgmanteltetra, Svärdbärare och Platys. Planschen med Ronnie Peterson, den lite småbuliga ej enfärgade trasmattan på golvet, den med lasyr ommålade Ivar-hyllan och den stora blå träkista där jag förvarade alla mina serietidningar.
Någonstans i det där rummet såg jag framför mig den runda klisterdekalen prydd med den sömniga Smurfen.    

När jag var barn var klistermärken THE shit!
Ju fler, desto bättre. Du kunde få dom överallt. Reklamdekaler från bensinbolagen, jeansmärken, ICA-handlaren, godismärken, läskedryck och däckfabrikörer, alla hade egna klisterdekaler och dom delades friskt ut precis överallt. En del av mina vänner hade fullkomligt fyllt sina dörrar till sina rum med en färgexplosion av dessa dekaler. Det var inte snyggt men det var coolt! För egen del så fick jag INTE sätta klistermärken på min rumsdörr. Om det berodde på det rent estetiska eller om det berodde på att vi bodde i en hyreslägenhet det vet jag inte men det blev inga klistermärken på min dörr. 
Däremot så var det ok att sätta dom på mina skrivbordslådor vilket jag också gjorde. 
Dom läckraste dekalerna, åtminstone i min värld, var de som man kunde få i serietidningar och där var Kalle Anka den som länge var min favorit. 

Någon gång under sent 70-tal och tidigt 1980 gjorde Smurfarna entré i mitt liv.
Inte bara i mitt liv förresten, det blev rena rama Smurfboomen! 
Smurfarna syntes överallt och var milt uttryckt j**ligt populära.
Det som lockade allra mest var givetvis leksakerna, figurer och tillhörande svamphus.
I kölvattnet av dessa fanns ju även LP eller kassettbanden med musik och serieböcker.
Jag älskade Smurfarna! 

För att återgå till klistermärkena och annonsen på Tradera så kan jag redan nu avslöja att jag köpte dom och detta helt utan att veta VAD jag köpte och VART dom kom ifrån. Jag köpte dom verkligen endast av nostalgiska skäl. Dom var absolut inte dyra så jag slog till. 
Det enda smolket i min glädjebägare var att jag verkligen hade noll koll på vart dom ursprungligen kom ifrån. Vilket år? Hur köpte man dom och varför ser det ut som att dom är klippta från ett större ark? 
Jag visste bara att jag hade haft sådana som barn men jag kunde inte för mitt liv minnas något om deras ursprung.
Jag sökte efter ledtrådar på nätet; Smurfar+klistermärke+semic men tji fick jag.
Smurfs+labels+sweden och 100 andra variationer av liknande ord och ledtrådar men helt utan spår efter "mina" runda dekaler. Jag bildgooglade men det enda som jag fick fram var den annons från Tradera som jag själv ropat in och som inte innehöll så mycket info. 
Jag letade på forum och jag letade på bluebuddies utan någon framgång.
Det jag hittade var visserligen runda märken med Smurfar som såg ut att vara från ungefär samma period men då utan Semics logotyp och givetvis utan de Svenska namnen på de olika karaktärerna.

Jag kan ju redan nu säga att jag är ingen samlare av Smurfar och kan inte heller speciellt mycket om dom eller deras bakgrund, tillverkare osv.  
Jag har en viss grundkunskap men det är inte mer än så. 
Men, nostalgin är trots allt där och jag gillar de små blå gubbarna och hela storyn runtomkring.
Jag skaffade en Smurfkatalog/bok för att kunna titta på bilder på alla fina figurer från förr och några saker har trots allt hittat hem till mig även om jag aldrig kan kalla mig för en aktiv samlare av prylarna.
Trots detta så blev jag inbjuden till en Smurfig FB-grupp av min Kusin som är betydligt mer påläst om serien än vad jag är och väl där så kunde jag ställa mina frågor om dekalernas ursprung. 

Det tog inte lång tid innan jag började få svar.
Gruppens medlemmar kopplade snabbt ihop mina klistermärken med tidningen Fix & Foxi något som jag inte alls tänkt på. Faktum är att jag har inget minne alls av att ha läst denna tidning överhuvudtaget. 
Givetvis skulle det visa sig att expertisen hade rätt och jag blev snart presenterad för några riktigt fina bilder, bilder som jag under så lång tid och utan framgång sökt efter.
Medlemmen Ralf Jonasson berättade för mig att Smurferna gått som följetong i den tidningen under 1979-1981. Där kunde man få plastfigurer, almanackor och klistermärken antingen via tävlingar eller som premier.
Ann-Kristin Thönnersten Nilsson hittade en bild på ett helt dekalark från 1980 där jag snabbt kunde konstatera att jag kände igen flera av dom som tyvärr inte ingått i min lot från Tradera. 
      

Ett helt dekalark från 1980.
Här ser vi också tydligt att det rör sig om en Smurfkalender. 

André Dahlqvist gick sedan in och räddade min dag ordentligt genom att publicera några riktigt trevliga bilder vilket jag är så sjukt tacksam för. Det är Andrés bilder som ni ser här under. 


En jättefin och ovanlig bild på en annons där vi kan se att det rör sig om en prenumerationspremie för tidningen Fix & Foxi. Här syns ju även de jättestiliga almanacksbladen för själba väggalmanckan.
För mig så blev den här bilden ännu en aha-upplevelse för jag ville hela tiden få det till att det fanns en större rund bild uppsatt på mitt rum under den här perioden. 
Givetvis så var det själva väggalmanckan som jag mindes!   


Ännu en bild från en annons för Fix & Foxi där vi ser almanacksbilderna uppsatta på en vägg. 
Löjligt fint eller hur? 

En fin framsida ur 1981 års Smurf-almanacka så här har vi alltså de märken med orange bakgrund som jag fick med i samma lot som de med gul bakgrund. 
Så då har vi gul = 1980. orange = 1981 :)

     
Närbild på almanackssida ur 1981 års Smurfkalender. 
Sjukt fin!


 Nu slipper jag fundera över mina suddiga minnesbilder om dom här runda klistermärkena och förgäves försöka hitta ledtrådar om dom på nätet.
Jag vill rikta ett stort TACK till Facebook-gruppen Smurf Sverige Köp/sälj mm och i synnerhet till André som tog sig tid att leta fram och ta bilder på sina saker samt lät mig använda bilderna till detta inlägg. 

Förhoppningsvis kan inlägget även komma någon annan till hjälp?
Kanske någon som precis som jag sitter på en hög med likadana klistermärken samt diffusa minnen från förr av dom samma. 
Det vore ju trist om historien bakom dessa skulle komma att glömmas bort för evigt så därför känns det idag extra roligt att lägga in post nummer 600 på bloggen.

Ha nu en fortsatt fin Sommar och stort tack för att ni läser.    

                
       
    


  

         
         
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar