söndag 28 juli 2024

Battle in a box - American civil war

Ibland blir det tokigt. Jag har redan massor av spelfigurer som väntar på att målas upp. Figurer som behövs målas och figurer som jag vill måla. Jag har terräng och jag har andra tillbehör som skulle varit kul att börja jobba på. 
Ändå köpte jag mig en ny box innehållande mer än 170 figurer för en tidsperiod och till ett spel som ingen jag känner faktiskt sysslar med. 
Jo jag vet, jag har redan en ensam ask med American civil war-gubbar där jag målat upp ungefär hälften, men det var åratal som jag penslade färg på någon av dessa. Det blev till ett projekt som definitivt tynade bort till förmån för annat. 



För att få lite positiva vibbar till tokeriet så är det här verkligen en fantastisk box som jag nu fått hem. 
Jag älskar att måla saker från Perry Miniatures och jag har länge drömt om att ha både en Nord och en Sydstatsarmé. Kommer jag att spela med dom här figurerna? Troligtvis inte. Kommer jag att måla upp allt ur boxen? Förmodligen inte. Kommer jag övertyga mina vänner att börja med ACW? Svar nej. 
Är det fina gubbar som jag älskar att jobba på och som jag därför kommer att ha mycket glädje av? JA det är det! Det är en sprängfylld box med plast och till ett pris som jag faktiskt tycker är riktigt bra vilket jag strax kommer försöka förklara och gå igenom. 


Jag har inte speciellt mycket förkunskap om det Amerikanska inbördeskriget. Superdålig koll på uniformer, flaggor, generaler, benämningar eller sånt som berömda slag eller namn på vapen och annan utrustning. Grunderna finns där men inte så mycket mer  och ju mer som jag googlar ju svårare blir det att hålla allt i minne. Visst, en ganska mörkblå armé och en mer åt det ljusgrå hållet det är ju enkelt men sen är det ju det där med detaljer.  


Jag beslöt mig för att göra som vanligt, att det ska se hyfsat ut på ett spelbräde och sen om inte allt blir helt hundra historiskt korrekt det får jag försöka stå ut med. Eftersom jag ägnat en del tid åt andras målarbloggar och kollat in hur andra målat och byggt sina ACW pjäser så märker jag hur snyggt en enhet eller t.o.m. en hel armé kan se ut på håll där dom presenteras i grupp och med svajande flaggor och gräsklädda baser. När jag zoomar in på vissa av dessa enheter så ser jag att dom inte alltid är speciellt noggrant målade. Väldigt mycket dipping och washing samt nästan överdrivna highlights och där detaljer som exempelvis ögon prioriterats bort till förmån för snabbhet i målandet. Väskor och liknande utrustning är snabbmålat och det som ibland nämns som fabriksmålning blir ganska uppenbart när man granskar enhet för enhet. Dock blir det ändå snyggt och väldigt effektivt på lite avstånd eller på display och det fina med den här hobbyn är ju att var och en gör som den vill.  Jag kan tänka mig att det sparar en hel del tid men har svårt att se att jag själv inte skulle tröttna. Jag försöker för stunden hitta något mellanting som jag själv skulle kunna känna mig nöjd med. Det blir faktiskt nästan lite onödigt att måla alla små jäkla detaljer som överhuvudtaget aldrig kommer synas eller uppskattas av någon varken på spelbrädet eller på nära håll.  Det är bara det att jag emellanåt ”fastnar” på dessa detaljer och i ärlighetens namn är det svårt att låta bli att hoppa över dom. 
Jag får helt enkelt pröva mig fram och till slut hittar man kanske den där balansen som både känns bra och ändå ser hyfsat ut. 


I nuläget kommer jag ändå inte hinna måla upp ens det som jag verkligen vill jobba på så det här blir förmodligen ännu ett långtidsprojekt. Alla måsten och det som vi ibland benämner som det verkliga livet verkar bara ta mer och mer av min uppmärksamhet. Emellanåt känns det som att mitt målande och byggande är ett viktigt andningshål som blivit till ett måste för att orka med allt annat. Pysslandet har definitivt blivit min form av yoga där jag kan låta tankarna vandra fritt samtidigt som jag zippar på en mugg kaffe och avnjuter en bra podd. Helst skulle jag ta ett av dessa yogapass varje dag men så blir det sällan. 

På tal om poddar så vill jag rekommendera den här följetongen i tre delar från Historiepodden: Gettysburg. Perfekt lyssning när man sitter och målar gubbar! 🙂 
Historiepodden är för övrigt en av de första poddarna som jag verkligen började följa och lyssna på. Kul, intressant och lärorikt (jag lovar). 
Tänk om mina egna Historielärare hade haft möjlighet att undervisa på liknande sätt. Mitt intresse för ämnet fanns ju egentligen där men det fanns ingen i skolan som lyckades dra fram det ur mig på ett bra sätt. Det var träigt, monotont och vi fick läsa innantill ur gamla ärvda läroböcker som man, milt uttryckt, kan säga var otroligt tråkiga. 
Nåväl, tillbaks till ämnet för tråden. 

Om man går och funderar på att skaffa sig ett ACW spel och är sugen på att måla mycket figurer så är boxen ett riktigt bra köp. Delar du den med en kompis så får ni faktiskt vars en armé som åtminstone till en början räcker för att spela det mycket simpla ”Firepower” vars tunna regelhäfte ingår i lådan. 
Vill man sedan spela andra system som exempelvis Black Powder så behöver man nog komplettera upp det hela men till en början kommer man ganska långt med den här boxen. 
Det enda som jag känner med den här typen av Big Boxed Games är att när man tar bort själva pjäserna så blir det ingenting kvar i lådan som påminner om ett faktiskt spel. Inga tärningar, markörer, mätstickor, templates etc utan bara en stor, visserligen jättefin, ask med ett tunt regelhäfte i A5-storlek som ensamt skvalpar omkring i lådans botten. 
Baserna som ingår är de som vanligtvis ingår till Perry Miniatures askar med plastfigurer. Det är inget fel på dessa och dom kommer i flera olika storlekar. För egen del så har jag valt att använda baser från Warlord Games. Kanske onödigt men nu har jag börjat så får väl fortsätta på samma sätt. Mest troligt är att jag så småningom försöker använda de från Perrys eftersom storleken inte verkar ha någon betydelse. 😁

Jag har gjort en liten sammanställning här under vad skillnaderna är mellan att köpa lösa askar eller att köpa Battle in a box. Givetvis förutsätter en jämförelse att man önska köpa just dessa saker men jag tänker som så att alla vill ha/behöver infanteri, Generaler, kanoner och kanske även kavalleri. 
Huset och staketen som ingår är kanske inget nödvändigt men ändå ett kul sätt att göra ditt spelbord lite mer intressant. För egen del så har jag mycket bra erfarenhet från Renedras byggnader så jag ser faktiskt fram emot att bygga det där huset. 
För att få ett Svenskt perspektiv på priset och tillgänglighet så valde jag att jämföra med Alphaspels priser. Dom har det mesta hemma i lager och har bra fraktvillkor och snabba leveranser. För egen del vill jag i första hand gynna de Svenska butiker som valt att ha ett bra spelsortiment i lager så att dom fortsätter satsa på lite mindre spelsystem samt t.ex. Historiska spel och inte bara tar in Warhammer 40k. Dessutom slipper jag inom Sverige att tänka på långa leveranstider och (i en del fall) tullavgifter. 

Så här blev mina beräkningar: 

Boxen innehåller 4 kanoner med 18 crew. 

Lös ask innehåller 3 kanoner, 3 vagnar och 18 crew och kostar 349kr hos Alphaspel. 

Så 1 kanon mer men inga vagnar/limbers. 

För egen del föredrar jag en extra kanon istället för vagnarna även om det är snyggt med lite extra saker på baserna. 


Boxen innehåller 12 kavallerister

Lös ask innehåller samma antal och kostar 339kr på Alphaspel. 


Boxen innehåller 73 Confederate infanteri inkl command. 

Lös ask innehåller 44 figurer och kostar 329kr på Alphaspel. 

Här är det ju en väldig skillnad på antalet figurer så Big Box ger ju betydligt fler Sydstatstrupper än en lös ask. 


Boxen innehåller 48 basic ACW infantry. 

Lös ask innehåller 36 figurer och kostar 339kr på Alphaspel. 

Återigen får du här fler figurer än i den lösa asken. Dessa är de äldsta grundfigurerna och går att använda till både Nord eller Syd. 

På dessa sprues finns även delar för en officer, trumslagare eller en fanbärare. 


Boxen innehåller 24 Zouaves infantry inkl command. 

Lös ask innehåller 42 figurer och kostar 339kr hos Alphaspel. 

Här är det plötsligt färre antal än i en lös ask med gubbar. 


Boxen innehåller två Generaler på häst som är unika för det här setet. 

Dom är helt i plast och kommer med lite olika utrustning så att dom inte behöver se exakt likadana ut. 


Boxen innehåller 1 styck Hus i plast från Renedra. 

Lös ask innehåller också 1 hus och kostar 229kr hos Alphaspel. 


Boxen innehåller 4 ramar med staket/fences i plast.  

Lös blister innehåller 2 ramar och kostar 89kr hos Alphaspel. 


Boxen innehåller även ett ark med flaggor samt ovan nämnda regelhäfte med enkla spelregler. 


2102kr blir det om vi låtsas att vi köper motsvarande i lösa askar men då blir det en kanon färre, inga Generaler, 12 förre ACW infantry och 29 färre av Confederate infanteri. 


Plussidan när man köper löst är de tre vagnarna till kanonerna samt 18 fler av Zouaves. 


Big box kostar 1229kr så räknar vi endast på priset rakt av blir det en skillnad på 873kr. 

Detta innebär att vill jag komplettera med fler Zouaves så kan jag köpa en hel ask och ändå få 534kr över vilket borde räcka till ännu fler lösa askar om jag vill skaffa mig något specifikt. 


Battle in a box är med andra ord ett riktigt bra köp om man vill komma igång med American Civil War, åtminstone om ni frågar mig. 


Om man beställer via Alphaspel så blir det fraktfritt när man handlar för mer än 1500kr så här kanske man kan passa på att handla några färger eller något annat kul som man behöver för att komma vidare med sitt nya spel. 


(Ovanstående priser gällde den 2024-07-27). 



Jag får säkert anledning till att återkomma med mer poster om hur det går med mitt målande av figurerna ur den här stora lådan med figurer. 

Nu skiner solen ute och min kaffekopp är urdrucken så jag antar att det är läge att sätta igång med den så kallade ”verkligheten” igen. 

Ha en fortsatt bra helg och låt penslarna vara med er! 







2 kommentarer:

  1. Ser ut som du har fått "mye for pengene".
    Det hender at "good value for money" medfører innkjøp og til andre fører oss inn i nye aspekter med hobbyen enn man hadde planlagt rett og slett fordi man ikke har råd til å la være.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som sagt mycket nöjd med den här lådan men precis som du skriver så är det lätt att "mycket vill ha mer". Har redan kommit på mig själv med att sitta och titta på andra askar med ACW men som tur är så har jag än så länge lyckats hålla mig från att köpa mer. Jag vet i ärlighetens namn inte om jag har någon större plan på att spela American Civil War men det hade känts bra att åtminstone måla upp innehållet ur den här boxen och displaya dom snyggt i ett skåp. Kanske kan jag sträcka mig till att testa de enkla reglerna som medföljde i lådan? Ett litet snabbt figurspel är kanske heller inte helt fel att kunna ta till när tillfälle ges. På så sätt behöver jag inte mer figurer och kan lägga min hobbybudget på exempelvis Bolt Action som jag ju faktiskt spelar med mina vänner.
      Jag tror att jag har detta som ett eget mål med den här lådan. Får väl se hur det går med det :D !

      Radera