lördag 15 juni 2024

Renedra - ökenhus av plast (Bolt Action)


För ett bra tag sedan, kanske tom ett helt år sedan, så införskaffade jag ett paket med byggnader i plast från Renedra, Middle eastern Two-storey houses. Förpackningen innehöll inte mindre än tre hus och storleken för dessa passar fint för 28mm figurer. 
Jag har under en längre tid gått i tankarna att samla på mig lite terräng till ett ökenbord och med den här asken kändes det som man faktiskt fick mycket valuta för sina slantar. 
Jag beställde min förpackning via Dahlborgs Battles. Precis som vanligt så levererade dom mina nya leksaker hem till mig både snabbt och säkert.



Det här känns egentligen som en sådan där sak som verkar vettigt när man har sakerna framför sig på skärmen men som man kanske ganska snabbt lägger åt sidan när man väl fått hem och slitit upp asken för en första titt. Det tycks ju ALLTID finnas något annat som är viktigare än att måla några hus till ett spelbord som inte ens existerar ännu. 
Dock var jag förbenat nyfiken så den här gången tog jag faktiskt ut plastramarna ur asken och satte mig för att klistra ihop delarna. Det här var definitivt ingen svårbyggd byggsats men om man har några speciella önskemål med sina hus så är det ju läge att tänka efter lite innan man klistrar ihop alltsammans. 
Om du vill ha dörrar och takluckor öppna och/eller löstagbara tak så att man kan placera figurer inuti så gäller det att inte vara för snabb med plastlimmet. I lådan ingår det även några sittpuffar, soffor, stegar och krukor och dom vill man ju inte heller klistra fast så att dom står i vägen för gubbarna.
Sen kan man ju så klart lägga extra tid på allt om man nu känner för det. Jag brukar köra den ”gyllene medelvägen” på mina saker, dvs det ska se ok ut och funka på ett spelbord. Jag vill heller inte lägga hur mycket tid som helst på ett enda projekt. Vi är alla olika och det finns ju egentligen inget som är rätt eller fel när det kommer till hobbyprylar. 




När väl husen var byggda så beslöt jag mig för att montera dom på några mindre baser, dels för att det var roligare så och dels för att dom känns mer stabila med en bottenplatta.
Baserna, av trä från baksidan av en gammal tavelram, pryddes av väggspackel, sandkorn och pva-klister.
När detta var torrt så gav jag alltsammans en grundmålning i form av sprayfärg från Vallejo (Desert Yellow). När detta väl var torrt så fick husen en något uttunnad wash med Army Painters Soft Tone.
Det gick åt ganska mycket av denna wash och jag är fortfarande lite osäker på hur mycket den egentligen gjorde på det färdiga resultatet. Men det kändes rätt att göra så och kanske syns det ändå runt fönster och andra detaljer om man tittar riktigt noga. 
Torrborstning följde och då har jag en förkärlek för Vallejos Iraqi Sand som en bra grund för detta. 
Därefter fortsatte jag med Vallejos Dark Sand och till slut Pale Sand från samma fabrikat.


För alla trädetaljer så som bjälkar, dörrar och fönsterkarmar använde jag Citadel colors Contrast paint vilket jag tror heter Wyldwood (?).   
Husens golv är även prydda av mattor med lite mönster på.
Dessa kan man säkert ge hur mycket tid som helst man jag valde att "snabbmåla" dom med hjälp av blandade kulörer av Contrast paints, strong tone och torrborstning.  

Det roligaste med samtliga hus var att sätta dit lite detaljer på baserna. Krukor med något grönt i samt några grästuvor, sand mm. Hade det inte varit för att byggnaderna faktiskt, kanske, kommer användas för spel så hade jag nog gått all-in på diverse utsmycknader men jag vill kunna få plats med figurer som ska kunna placeras längst med väggarna. 






Nu får jag det nästan att låta som att jag målade alla tre husen på samma gång. Det gjorde jag i n t e! 
När jag väl målat klart den första byggnaden så tog det ganska lång tid att samla lust och energi till att börja måla på nästa. 
Sen är det ju det där med tiden också. 

Höll på att glömma att nämna att när jag beställde asken med husen så passade jag även på att köpa ett extra tillbehörskit från Renedra; Mud Brick Accessory sprue (REN 033) som gav mig fler möjligheter att kunna variera de tre husens utseende.


Om man söker några billiga byggnader till sitt spelbord så kan jag verkligen rekommendera både 3-packet och tillbehörspaketet. Enkla att bygga, fina detaljer och väldigt smidiga att modifiera i och med att dom är helt av plast. 
Jag är definitivt inte främmande för att skaffa mig fler av dessa hus. Det går dessutom att köpa dom i singelpack om man exempelvis vill komplettera ett redan befintligt spelbord eller inte har lust att måla tre stycken. 
Jag är sjukt nöjd med det här köpet och nu får jag bara hoppas att dom någon gång kommer till nytta på ett spelbräde också. 😊




Ni får ha en fortsatt trevlig helg och tack för att ni läser! 

  

 
 
                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar