söndag 22 januari 2023

Bolt Action - Japanese Army (del 2)



En liten snabb uppdatering på mitt Bolt Action projekt för 2023. 
Kan börja med att säga att det inte har hänt speciellt mycket. Jag öppnade asken med mina nya infanterister så det får nog ses som en bra början! 😁
Vid en första anblick så tycker jag att delarna ser bra ut. Gott om options på huvuden med olika hjälmar och andra mössor. Kanske aningen besviken över att inga av alla dessa huvuden har dom där så typiska för Japanerna sol och värmeskydden bestående av skyddsflärpar i nacken. Inte mindre än 4 av figurerna på boxens framsida har nämligen denna detalj. 

Setet består av delar för att kunna sätta samman 30 Japanska soldater. Det finns svärd och pistoler för officerare, gevär med bajonett, LMG:s och SMG:s, lätta knä mortars, Anti-Tank ”Lunge mines”, flaggfäste (inklusive pappersflaggor i färg) och mycket mer. 

Tankar och planering kring första bygget


Jag började med en helt vanlig infanterienhet en sk IJA infantry squad. Detta känns som det mest basic valet och jag antar att de flesta arméer sätts samman av just denna entry. Man kan ha upp till 15 soldater i en enhet men jag vill kunna bygga mer än 2 enheter av asken och valde därför att bygga denna första grupp med 12 soldater. Planen är att bygga 2 enheter ’a 12 man och därmed få 6 figurer över till AT Lunge mines alternativt till spotters, HQ eller något annat som kan behövas. 
Min ena enhet blir troligtvis Grenadierer eftersom jag gärna vill ha in dom där klassiska knä mortars någonstans oavsett om dom är bra eller inte. 
Rule of cool trumfar över vad som är bra/dåligt här. 😊

Jag byggde 8 stycken infanterister med bajonettförsedda gevär, en LMG gunner (även denna har bajonett) plus en Loader, en flaggbärare samt en officer med draget svärd. 
För att lättare kunna skilja ut vilka soldater som ingår i denna grupp så gav jag dom alla en ”anfallande” look med bajonetter som pekar framåt. I princip alla fick släta hjälmar utan camonät så får nästa enhet hjälmarna med nät istället. 

Tankar kring färgval etc

Jag lade ner ganska mycket tid för att hitta tips och råd kring färgval. Det var inte helt enkelt. Inte så att det saknades info om det men det fanns för mycket att välja från och allt för mycket förslag på olika tidsepoker, platser, enheter och där förslagen på färger gick emot varandra. Till slut snurrade det nästan i huvudet på mig så jag valde istället efter vad jag tror blir bra på spelbordet. 
Jag ville nämligen inte ha för mörka färger. Det tenderar åtminstone när det kommer till mitt målande att från håll bli till svart-bruna figurer där detaljerna försvunnit eller inte syns. 
Uniformer och klädesplagg skiftade mycket i nyanser så jag antar att det förekom en hel del variationer under krigsåren. Miljön och krigets fasor påverkade så klart också och här tänker jag främst på den sol och fuktig värme som är så typisk för ett varmare klimat. 

Till slut så föll valet på Vallejos Japanese uniform som är en gul-grön färg som jag tror kommer funka hyfsat. Planen är att lägga en wash över den för att lugna ner det skarpast gulaktiga och att istället ljusa upp de partier på uniformerna som är utstickande. På så sätt kan jag kanske få mina ljusare figurer men som ändå inte ser ut som att dom är hämtade direkt ur en gammal Hollywood-film. Vi får se hur det hela ter sig när väskor, skor och vapen är målade samt när baserna är färdigställda. Är själv rejält sugen på att se lite resultat så nu får jag försöka klämma in en dos hobbytid här och var så att jag kommer någonstans. 

Fortsättning följer. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar