söndag 15 januari 2023

Nytt år, nya hobbyprojekt - Bolt Action Japanese army (Del 1)

Idag tänkte jag skriva att jag (dumt nog) funderar på en ny armé till Bolt Action. 

Helt vansinnigt egentligen men alla ni som spelar figurspel vet ju hur det fungerar;
Varför måla klart det du redan har istället för att börja på ett nytt projekt?



Det hela började faktiskt med en starkt försenad julklapp i form av en ask med Warlord Games Japanese infantry. Asken innehåller delar för att bygga ihop 30 figurer i plast och med en del variationer på beväpning etc. Jag har aldrig förr spelat med Japanerna men jag har flera gånger mött dom på spelbordet med mina Amerikaner (och alltid fått spö).
Att se dom rusa framåt genom ett snyggt uppställt spelbräde beväpnade till tänderna och med vajande flaggor är ändå något speciellt. 

Jag har länge varit nyfiken på att måla upp några Japanska soldater men mest för att jag tycker att det är så förbenat fina gubbar. Man måste ju faktiskt inte heller måla upp en hel armé om man inte nödvändigtvis vill det. Av erfarenhet vet jag dock att det sällan stannar vid några få gubbar eller en enhet att ställa på display. 
Sen finns ju kopplingen till Airfix gamla plastsoldater där i bakgrunden och pockar på mina nostalgiska sinnen. Det gör ju mig inte mindre sugen om man säger så. 

Sagt och gjort. 
Jag sätter idag spadtaget till min nya armé och bara för att jag ska sätta press på mig själv och samtidigt inte ska tröttna i förtid så tänkte jag lägga upp det som en dagboksföljetong här på bloggen. 
Här tänkte jag ventilera mina tankar och ideér och samtidigt kanske även berätta hur jag tänker i mitt armébygge, val av färger, inköpsställen osv. 
Det blir ändå lite roligare än att sitta ensam på sin kammare och plåga vänner och bekanta med prat och bilder på det som blir färdigt.  
Jag misstänker att det här projektet kommer dra ut på hela året eftersom jag trots allt har begränsat med hobbytid. Jag vill ju inte heller lägga alla andra målarfigurer åt sidan så det kommer nog ta lite tid med Japanerna. Målet blir att ha en helt uppmålad och spelbar armé när 2023 är inne på sina sista dagar. Jag sätter ett mål på 750 poäng så får vi se hur långt vi når. 

Jag börjar med att dra plasten av min ask med figurer och bekanta mig närmre med innehållet. 
Till en början väljer jag nog att sätta ihop en vanlig infanterienhet och eftersom jag inte har någon armébok till Japanerna så kollar jag i grundregelboken vad en sådan enhet kan innehålla. 
Just nu känns det som ett roligt mål men vi får väl se exakt hur kul jag tycker det blir om några veckor. 

Ha nu en fortsatt bra hobbydag och tack för att ni läser! 
    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar