lördag 3 september 2022

Smurferna och Fader Abraham


Det här albumet lyssnade jag sönder och samman i slutet av 70-talet. I och för sig så hade jag det på kassett istället för vinyl för att en kassettbandspelare hade jag på mitt egna rum medans skivor endast kunde avnjutas på mina föräldrars anläggning som var placerad i vardagsrummet. 

Vad ska man säga? Alla klassiska Smurfsånger finns med så så långt var allt bra. Den där gubben undrade man ju ändå rätt mycket vart han kom ifrån och varför han hänger i skogen med små blå varelser. Är han där för att plocka svamp, eller ska han rent av käka upp alla Smurferna? Är det månne en svartklädd Farbror Blå som hittat Smurfbyn och vill läxa upp dom lite med sitt ris eller käpp? Efter en genomlyssning så verkar han ändå rätt snäll och vill troligtvis bara sjunga sånger ihop med Smurferna. 

På omslaget har dom fällt in gubbens passbild rakt över den tecknade bilden tagen från en musikalisk Smurfmarsch och det känns ju aningen b. Klasse Mölleberg såg minsann mycket gladare ut på omslaget till sin Smurf-LP men den kom faktiskt inte ut förrän året därpå då de små blå om möjligt var ännu populärare än 1978. Som jag har förstått det nu i efterhand så är Fader Abrahams Smurfskiva faktiskt den första smurfskivan som någonsin gavs ut. 

Nåja, Idag vet vi lite mer om Farbrorn. Det har ju trots allt blivit lite enklare att hitta fakta 2022 än vad det var 1978. Nu vet vi att han heter Pierre Kartner och att han är från Nederländerna. Hans artistnamn är Fader Abraham och han sjöng in samma Smurflåtar på flera olika språk som sedermera gavs ut i respektive länder. Tyska, Spanska, Franska, Holländska, Svenska och Italienska. Ska man nu vara sån så lät det ju helt ok om det nu stämmer att Abraham inte ens kunde den Svenska han var satt att sjunga ihop med Smurferna. Smurfernas röster och sång gjordes tydligen för övrigt av ingen mindre än Anders Glenmark. 

Alla ”Hitsen” finns som sagt med; Hallonsaft, Smurfsången och Smurfar alla Smurfer. Min personliga favorit var Balladen om Astrosmurf eftersom jag fått seriealbumet om just det äventyret av min Pappa när jag låg sjuk och nerbäddad vid något tillfälle. Det äventyret var fantastiskt och den här sången förstärkte bara det jag läst om i albumet. 


Pierre Kartner som är född 1935 ser ut att fortfarande vara vid liv. Hur aktiv han är med musiken vet jag dock inget om. Under sin karriär har han släppt ca 300 skivor och bla skrivit bidrag som tävlat i Eurovision song contest, senast 2010. Han är en riktig krutgubbe med andra ord. 

Nu borde man ju runda av hela den här kvällen med ett glas hallonsaft men jag tror att jag hoppar över den biten. Jag tar nog tusan en öl istället. 


Ha nu en riktigt Smurfig helg och tack för att ni Smurfar min blogg. 😁


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar