torsdag 15 september 2022

Stjärnornas Krig - 1986

 Saxat ur Playmix Leksakskatalog 1986.


Känns nästan onödigt att skriva något om det här då de flesta troligtvis redan känner till det mesta om vad vi tittar på. 1986 sjöng Stjärnornas Krig-leksakerna på sista versen och snart, väldigt snart, skulle andra leksakslinjer ta över barnens intresse. Jag minns denna kampanj eller åtminstone utbudet från mina dåtida besök i leksaksbutikerna. De tre fordonen samt en mix av gamla favoritfigurer (samma karaktärer som jag själv lekt med sedan 1982) och nya supersnygga gubbar som jag egentligen aldrig hann få nöjet att leka på riktigt med. Amanaman såg jag dock aldrig till. I ärlighetens namn ser just Amanaman ut som den enda representanten för de nyare "Last 17" figurer av dom som vi ser på bilden. Av övriga figurer är ganska många utgivna redan 1977-78 och 1980-82. Luke Jedi och Speeder Biken får tillsammans representera året 1983 medans som sagt Amanaman inte kom förrän 1985. Ett riktigt REA-utbud eller lagerrensning med andra ord. 

Av gubbarna på bilden så är Darth Vader den första Star Wars-figur som jag köpte. Då var året 1982 och känslan av att välja gubbe sitter fortfarande fastetsad i mitt minne. Jag kan fortfarande känna nostalgin bubbla upp för mitt inre när jag kollar på den figuren idag.

Fy fanken vad jag älskade att leka med Star Wars-figurerna!


Må kraften vara med er! 

    

            

       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar