fredag 9 september 2022

Action Star Hardy + Sport Girl Denny 1970-talet (del 1)


Idag hade jag tänkt ta en närmare titt på en gammal leksakskatalog som gavs ut någon gång på 1970-talet. Den är Tysk och innehåller saker och tillbehör till två figurserier som leksakstillverkaren Zapf saluförde någon gång under 70-talet. Exakt årtal saknas och trots idogt googlande så har jag bara kunnat se 1975 på ett enda ställe vilket så klart då inte kan vara en supersäker uppgift. Att det är 70-talet är jag däremot tämligen säker på. Jag minns när jag som barn bläddrade i den här katalogen och jag minns också vart vi då bodde någonstans. I och med detta så vet jag med säkerhet att vi hamnar någonstans i slutet på 70-talet. I ärlighetens namn så kan man nästan ana vilket årtionde det handlar om bara genom att slå en flukt på bilderna av klädseten. 

Jag kan redan nu säga att jag inte är någon expert på vare sig Hardy eller Denny. Förutom katalogen har jag inget minne av dom från butikerna eller från kompisarnas leklådor. Figurerna är i Action Man-storlek och under åren har det dykt upp en hel del lösa tillbehör och kläder i diverse lots som jag budat hem på Tradera vilket ihop med barndomens minnen från katalogen får mig att gissa att dom såldes även i Sverige. Jag får intrycket av att själva figurerna numera är mycket ovanliga och att saker i ask kan vara sjukt svåra att jaga tag i. När jag sökt info och bilder på figurerna så lider dessa av samma bekymmer som många andra actionfigurer från 70/80-talen nämligen att de gummiband som en gång hållt samman dockornas leder för länge sedan torkat ut och släppt taget om kroppsdelarna. De gubbar som ser hela och fina ut på Ebay är nästan alltid restaurerade med nya gummiband. Benämningen Restring är mer regel än undantag vilket givetvis är trist men i det här fallet helt nödvändigt om eftervärlden ska kunna se hur actionfigurer av den här sorten en gång såg ut. Att displaya högar med plastdelar känns ju kanske inte så kul! Visst kan man prata om att det kan kännas fel att blanda in nya material i sina vintageleksaker men när det kommer till restringing så är nog de allra flesta samlare överens om att det är en nödvändighet. 

Dioramabilderna, som oftast är tagna utomhus, fascinerade mig oerhört när jag var barn. 
Stilen påminner starkt om de bilder som finns i den fantastiska foldern  till Action Team som ju även den är från Tyskland och året 1975. Undrar om det är en slump eller om det var samma reklamfirma eller mode/stil som avgjorde detta? 
Naturligtvis så är vattenbilderna det som jag kollade in allra mest. Bilden på dykaren som simmar bland sjöväxter (representerat bla av akvarieväxten Cabomba) tilltalade mig extra mycket men även bilden på Denny när hos sitter och fiskar är jättefin. 

Jag ska inte bli långrandig här utan jag börjar klistra in bilderna ur katalogen istället. 
Detta blir del 1 av 2 så av diverse skäl så kommer sidorna på Sport Girl Denny i ett eget inlägg lite längre fram. 
Om ni läsare besitter massa kul info om dessa serier så får ni gärna skriva en rad eller två om detta genom att kommentera inlägget. Det hade varit kul att samla så mycket fakta om dessa figurer som möjligt då det definitivt rör sig om en serie som helt håller på att glömmas bort och där faktan är närmast obefintlig. Med andra ord en perfekt leksaksserie för min blogg!

Ha nu en fortsatt bra dag och tack för att ni läser.

      
Bruce, Hardy och Oliver ser ju stentuffa ut!
Att få en Schäfer med redan i grundasken till Hardy känns ju jäkligt förmånligt måste jag säga. 

 

     
















Nämnde jag att det var 70-tal vi pratade om? :)

Del två av katalogen finner du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar