söndag 23 januari 2022

Big Jim - Safari outfit 8861 1974-78

En klassisk outfit för Big Jim som såldes under åren 1974-1978. På en del ställen läser jag det att det fanns redan 1974 men jag hittar det först i katalog 1975 så helt hundra är jag inte på årtalen. Jag har även letat alternativa förpackningar och tillverkare så som Congost men kan inte se att denna version fanns i så många fler utgåvor än de som finns på bild längre ner i denna post. Hursomhelst, en ganska enkel kreation som troligtvis inte heller var något dyrt att skaffa till sina Big Jim-figurer. 

En komplett 8861 består av: Jacka, byxor, korta kängor, brunt bälte, safarihatt och ett gevär. Jag misstänker att färgerna på bälte, skor och hatt kan variera då setet gavs ut under så många år. 

Det här är inget ovanligt eller speciellt svårt klädset att leta upp. Delarna hittas exempelvis med lätthet i diverse lots på Tradera och Ebay. 





Första utgåvan 8861. 
Loggan är av det tidiga typsnittet. 
(Bild lånad från Big Jim forum Italien). 

Andra utgåvan med den nyare loggan. 



Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni tog er tid att läsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar