onsdag 20 juni 2018

R I S K - Historiskt Maktspel från Alga

När jag var 10 så fick jag äntligen mitt alldeles egna RISK av min Mormor och Morfar.
Innan dess så hade vi i princip spelat sönder det hemma hos min kompis Magnus.
På Magnus spel så försvann de små "plupparna" och spelplanen den delades på mitten men vi fortsatte ändå att spela på det.
Detta var upplagan utan uppdrag och det är också den versionen som jag själv gillar allra mest.
Givetvis var det Alga som gav ut det och asken var enorm, ja så enorm att det inte fick plats på min handmålade IVAR-hylla som stod i mitt rum.
Askens omslag visade soldater och kanoner och det syntes lång väg att det var ett inferno som utspelade sig på den ilsket röda asken. 


Innehållet var betydligt lugnare.
Små prydliga askar som innehöll spelmarkörer, tärningar och kort.
Spelets regler stod i locket till asken precis som det brukade göra på Algas större sällskapsspel.
Det låter så enkelt men var så fruktansvärt kul.


En del partier kunde vara över en hel helg medan andra bara tog några timmar att spela.
Sura miner, kast med spelpjäser och högljudda diskussioner var mer regel än undantag när det kom till Risk och det var inte sällan som vi inte ens spelade färdigt just pga osämja.

Spelet Risk finns ju självklart kvar än idag och har utkommit i ett flertal olika varianter.
För min egen del så är det fortfarande den där stora illröda asken som lockar allra mest.
Även om det numera inte är så ofta så plockar vi ibland fram mitt gamla exemplar av spelet.
Kampen om det totala världsherraväldet med hjälp av färgglada plastpjäser samt röda och blå tärningar kan fortsätta. 


   
   
P.s
De små spelmarkörerna var även perfekta som handgranater till Action Man.
Kanske var en bidragande orsak till att så många av dom försvann? 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar