onsdag 29 maj 2013

Big Jim Concept storyboard (?)



Tar och norpar ett inlägg jag gjorde på ett leksaksforum för ett tag sedan.
Det är ju som sagt populärt med återvinning så varför inte återanvända en gammal forumpost?

Hittade den här grunkan på Ebay för ett par år sedan.
Det fanns från början ca 15 olika motiv att välja på.
Enligt säljaren var detta saker som hennes man fått i gåva då han på uppdrag av Tomart´s Action Figure Archive reste runt och intervjuade fd anställda hos Mattel.
(Detta resulterade senare till den Big Jim special dom hade med i nummer 55 & 56, 1998).
Enligt beskrivningen var detta skisser och förslag på nya leksaker och skulle fungera som en presentation innan det till slut blev en ev tillverkning av det hela.
Det handlar alltså inte om konstnärens original utan om kopior som (i bästa fall och enligt säljaren) använts i arbetet inom Mattel.
Jag kollade runt på nätet och fann fina namn för denna typ av alster/saker och det kallas tydligen för Concept storyboard.
Errol Mccarthy är namnet på den illustratör som gjort skisserna.
Jag har för mig att jag pröjsade runt 150kr/st för dom och slog till eftersom det känns som att man kan chansa för sådana summor.
Samtliga skisser är för mig okända sedan tidigare och jag har aldrig sett dom någon annanstans än hos just denna säljare. (Edit. Jag hittade en liknande skiss från samma serie, se länk en bit ner).
Dom är monterade på syrafri kartong och har ett tunt ritpapper som skydd. Skickades till Sverige i ett otroligt bra emballage i form av träplattor så det känns som att säljaren faktiskt brydde sig om de saker hon sålde.

 
 


Frågan är vad man ska tro?
Kan det vara ett objekt som användes av Mattel eller är det "bara" en kopia man tagit fram för att lura Big Jim-frälsta nördar?
OM detta skulle vara en sak som är gjord för att lura folk på pengar så kan man ju undra varför man valt de minst efterfrågade sakerna att ha som motiv (Clobal Command/Space 1984) och i så fall varför då välja en ganska liten samlarserie som Big Jim som försvann från leksaksbutikerna i USA redan 1976/77 (Global command såldes endast i Europa).
Fusk eller inte så tycker jag som Big Jim samlare att dom är ganska coola och motiven är intressanta.
Kan säkerligen pryda sin plats i en framtida man cave.

Någon som vet mer om dessa alster?

Klicka här för mer info om Errol McCarthy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar