lördag 27 februari 2021

Airfixkatalog 1978 (Nu nördigt uppdaterad med mer info)


Den här katalogen är från 1978 och när jag var barn läste jag den från pärm till pärm och studerade varenda bild in i minsta detalj. Förutom alla fina färgbilder på Airfixs nu klassiska boxart så finns där även exempel på färdigbyggda och målade byggsatser och figurer. 

Jag har för mig att dom här då delades ut gratis i leksaksbutikerna men att dom längre fram, på 90-talet, kostade några kronor att köpa (5-10kr?). 

Uppdatering 17/3: Det visade sig att katalogerna inte var gratis, inte ens 1978. Hittade nedanstående bild i en leksakskatalog från 78/79 där det tydligt står att den kostade hela 2kr. Detta motsvarar ungefär 8:50 i dagens penningvärde så alltså ingen jättesumma. 🙂

Ur Leksakslandet 78/79

En sak som slår mig när jag bläddrar i en sådan här katalog är hur mycket jobb som måste krävts för att översätta all text till Svenska. Sida upp och sida ner är full av förklaringar till varje enskild förpackning. Visst jag förstår också att en del text överfördes från tidigare årgångar av katalogen men det är ändå klart imponerande då det 1978 inte direkt kryllade av datorer eller översättningsprogram. Ser man till bruksanvisningar och manualer till leksaker från samma period så är ju metoderna och översättningarna där betydligt enklare. I min värld ser jag det här som ett mycket fint hantverk gjord för en katalog vars innehåll förmodligen till en viss utsträckning klassades som ”skräp” eller ”leksaker”. Man kan ju bara fantisera om vem som suttit på sin kammare och gjort allt detta jobb? Satt hen på Brio eller jobbade hen för Airfix? Frilans? Förmodligen får vi aldrig någonsin reda på det.

Några av mina egna favoriter är Airfixs Motortorpedbåtar. Vospern är ju bara för jäkla häftig! Återigen slås man här av den fantastiska box arten. 

Byggnaderna som var avsedda för småkrigare var även dom favoriter. Minns Kustförsvaret och pjäsvärnet bäst men hade jag haft fritt val så hade jag som barn valt Fort Sahara! 

I min katalog ingick det även en Svensk prislista från Brio Scanditoy. Priserna är de rekommenderade priserna inklusive moms som då låg på 17,1%. Artikelnumret som finns i listan verkar dock inte stämma med de nummer som finns tryckta i katalogen något som jag själv känner igen från andra branscher där en del firmor vill ha sina egna artikelnr istället för de som leverantören använder. En ask med ”småkrigare” verkade kosta 7:50kr medan en ask med de större soldaterna låg på 17:50kr. Detta motsvarar i 2021 års penningvärde ca 32:30kr för 1/72 och ca 75kr för 1/32. En burk färg kostade 3:50kr vilket motsvarar ca 15kr idag. Nördigt men väldigt intressant för en del av oss. 😊

Priserna är uträknade via ekonomiskamuseet.se 

Längst upp i prislistan ser vi återigen att det rekommenderade priset på katalogen var 2kr.
Förmodligen kunde de olika kedjorna eller handlarna ändå sätta sina egna priser så man kan nog inte följa den här listan slaviskt.   

Trots att det gått så många år så kan jag fortfarande tycka att dom här katalogerna är rätt trevliga att bläddra i. Avnjuts med fördel jämte en kopp kaffe så länge man inte spiller och stänker allt för mycket. Det är inte bara bilderna och askarna som fungerar som en tidskapsel utan även katalogens utformning, språk och detaljer, saker som man kanske inte alltid ser vid en första bläddring. Enda problemet är väl att man får sådan köplust! 

Bryr man sig inte jättemycket om skicket så brukar dom här katalogerna dyka upp för en billig slant på ex Tradera.

 

Tack för att ni läser och ha en fortsatt bra dag! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar