torsdag 31 december 2020

Black Powder ACW Perry Miniatures

Som om jag inte hade tillräckligt med saker att måla så har jag under 2020 även fått för mig att jag behövde måla upp lite American Civil War-figgar i 28mm skala. Precis vad man behöver när man redan målar upp en Napoleonic-armé som består av en myriad av figurer! Tanken för mig med en ny tidsperiod är denna gång inte att bygga en fullt spelbar armé utan mer att måla upp saker som jag tycker verkar kul och intressant. Skulle pjäserna någon gång komma till nytta på ett spelbräde får det ses som en bonus men det är inte tanken med dom just nu i alla fall. 

Jag har sneglat på den här boxen från Perry Miniatures länge nu. Den är prisvärd och innehåller 36 lättbyggda figurer i plast. Gubbarna går att bygga som antingen union (Nordstatare) eller som Confederate (Sydstatare). Boxen innehåller även ett ark med information samt flaggor för båda arméerna. Det ingår även ett sprue med gröna baser från Renedra men för egen del föredrar jag Warlord Games baser till Black Powder som går under namnet infantry bases. De gröna baserna är dock inte bortkastade tillbehör då jag använder dom till exempelvis baser för officerare och karaktärer till Napoleonic. Figurerna är mycket lätta att montera och det behövdes inte mycket rensning och filning av gjutskägg. Det här setet har några år på nacken vilket jag främst märker på detaljerna. Det stör inte MIG jättemycket men det kan ju ändå vara bra att känna till. I vanliga fall tycker jag att det är jobbigt att måla ögon och här blev det ännu värre då detaljerna som sagt var lite sämre. Det har även släppts nyare boxar med figurer till både Union och Confederate som troligtvis är betydligt bättre när det kommer till detaljrikedom och även möjligheter att alternera figurernas positioner. Jag valde den här boxen för att jag tyckte dom såg charmiga ut och för att jag har valmöjligheten att välja att måla båda parterna i kriget 1861-65. 

Jag valde att använda färger som jag redan hade i min målarlåda. Uniformer från den här tiden kunde ha väldigt olika färgnyanser på uniformerna så jag skulle nog våga sticka ut hakan och säga att det är inte mycket som är fel när det kommer till vilka nyanser av blå, grå och marinblå du än väljer. Det här är dessutom en ny tidsperiod för mig och jag kan ännu inte så mycket om den vilket även fick resultatet att jag fick bildgoogla en hel del under tiden jag målade. 

Min box köpte jag från Alphaspel som har en del av Perrys fina boxar med historiska spelfigurer i lager. Jag måste säga att Efter att prövat en del av Perrys figurboxar (WWII, Napoleonic och nu ACW) så är jag imponerad av både kvaliteten och innehållet och tycker att dom är väldigt prisvärda. Dom har också full koll på den Historiska delen och det märks på allt från box och instruktioner till figurernas utrustning. Jag kan inte annat än att starkt rekommendera deras utbud av spelfigurer. Nu har jag börjat snegla åt deras andra historiska boxar och då främst 1400-1500 talens legoknektar och riddare. Behöver som sagt inte mer och fler områden att måla upp saker till men vad ska man göra när det är så förbannat kul?! 


Fick bli en general också innan 2020 tar slut. Även den här är från Perry Miniatures och både häst och gubbe är i metall. 


God fortsättning och Gott Nytt År! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar