tisdag 29 december 2020

Warhammer på Svenska 1998 plus struntprat

Fick nyss fram den här fenomenala lilla boken där reglerna för Warhammer fantasy battle faktiskt presenteras på Svenska! Jag tror att den är tänkt för nybörjare och/eller yngre förmågor. Reglerna bör motsvara de som gällde för WFB 5th edition som släpptes under 1996. Vi som började spela gubbspel redan på 90-talet fick ju snabbt vänja oss vid att allt runt spelen var skrivet på Engelska. Detta på både gott och ont då ordförrådet ganska snabbt fylldes på med diverse glosor av den karaktären som aldrig syntes till i skolböckerna. Reglerna på Engelska gav ju även tillväxt till den svengelska som fortfarande än idag används runt våra spelbräden. 

”Om du chargar enheten med skeletons måste du ta ett leadership-test för fear” och andra, för stackars utomstående, obegripliga meningar som ”Wood Elf scout enheten är en shirmish unit och kan infiltrera om dom deployas i cover”. 



Trots att det är Games Workshop som ligger bakom denna publikation så delades faktiskt boken ut helt gratis i spelbutikerna. Jag fick min i en butik i Lund som hette GMS-Import och som drevs av en man som heter Göran. På GMS köpte jag för övrigt mina allra första Warhammer-pjäser. Butiken låg först i en källare i ett flerbostadshus på Revingegatan i Lund och hade endast öppet några kvällstimmar per vecka. Lokalen var relativt liten och luktade piprök då Göran då och då puffade på en klassisk Kapten Haddock-pipa. Alltsammans kändes underground och det var alltid spännande att kolla in vilka nyheter som kommit in sedan man var där sist. Spelsakerna från GW fanns ännu inte på så många ställen och spelbutikerna i landet var väldigt få. Några år senare flyttade GMS till en riktig butikslokal på Lilla södergatan och det mesta blev mer mainstream i takt med att spelen blev populärare. Vet inte när Göran lade ner sin butik men vid det laget fanns det mesta av sakerna att köpa via allt fler kanaler så jag misstänker att konkurrensen hårdnade betydligt. Samtidigt ställde GW mer, fler och hårdare krav på sina handlare bla ang det fasta sortimentet och prissättningen där den enskilda butiken inte längre själva fick bestämma det där med vilka marginaler dom ville ha på sina saker. Priserna på GW:s saker i Sverige gick också mycket riktigt upp och en del saker så som blisterförpackningarna var tom färdigprismärkta med Norska, Danska och Svenska Kronor redan i leveranserna från England. 

Lånad bild från Piruett saxad ur Sinkadus från 1988. 
Känns väldigt tidstypisk. 

Det är lustigt men när jag Googlade efter GMS Import för att se om det fanns några bilder eller annan info om butiken så hittade jag inte många rader om dess existens. Att pyssla och spela den typen av spel som Gms sålde var ändå en relativt stor och utbredd hobby i studentstaden Lund. Butiken var givetvis välkänd bland oss nördar och måste ändå haft en relativt stor kundkrets åtminstone i Lund/Malmö med omnejd, under det tidiga 90-talet. Ändå kunde jag inte hitta ett enda inlägg med nostalgiska vibbar eller bilder med dess logga etc. Även det här inlägget blev ju i fattigaste laget men vi får kanske anledning till att återkomma till den här butiken någon gång i framtiden, vem vet? Ett av syftena med den här bloggen är ju att bevara minnet av en del saker som håller på att falla i glömska. Även om jag idag inte sysslar aktivt med just GW:s spel så är den gamla butiken i Lund en viktig pusselbit för mig och till det intresse som jag idag har för figurspel. Då är det ju bättre att dess historia ändå nämns någonstans på nätet även om det är på en smal och obetydlig blogg som den här.  

Ha en bra dag och tack för att ni läser! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar