onsdag 28 oktober 2020

Tenngjutning - Prins August 1978

 

Dagens inlägg är saxat ur Käpphästens leksakskatalog 1978. Här ser vi återigen en Pappa som är i färd med att gjuta tennsoldater ihop med sina barn vilket ju är en trevlig sysselsättning. De tre personerna på bilden är finklädda och står tätt tätt ihop när dom pysslar med den svinvarma och i flytande form, metallen. Flickan är utklädd till Madicken, pojken fick en 60-tals kreation typ en sådan som Pippis kompis Tommy brukar ha på sig. Pappan vill se ut som Clas af Geijerstam.

En droppe av det där dom pysslar med kan vara förödande för fingrarna (vilket jag själv har fått erfara). Bordet är lågt och det ser ju inte ut att vara någon särskilt bekväm arbetshöjd för någon och speciellt inte för fadern som inte ens koncentrerar sig på det han håller på med. Lillasystern flinar och sträcker retfullt fram sitt pekfinger just i detta ögonblick liksom för att provocera sin Pappa som tvunget ska applicera sin gamla hobby på barnen. Enligt texten berättar han samtidigt om sina anekdoter om hur det var när han själv var liten och han gjöt tennfigurer ihop med barnens Farfar. Han tycker förmodligen att det här, tillsammans med ångmaskiner, är riktiga leksaker och nymodigheter som Smurfar och andra plastgubbar bara är skit som endast är framtagna för att lura barn på sina veckopengar och göra leksakshandlare till förmögna människor.

Skämt åsido, jag gillar verkligen tenngjutning och ser med nostalgiska ögon på den där förpackningen som finns med på bild. Jag gjöt också gubbar ända fram tills olyckan var framme och jag fick flytande tenn på fingrarna och Mamma sålde hela rasket (kanske för att köpa Smurfar istället?). 

Skulle faktiskt kunna tänka mig att skaffa mig ett startset och kanske testa om det fortfarande är roligt? 

Ha en bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar