tisdag 27 oktober 2020

Big Jim - Avalanche Patrol #2260 1978

Avalanche Patrol måste vara ett av dom där seten till Big Jim som många av oss känner igen men som få faktiskt köpte och lekte med som barn. Själv minns jag boxen från leksaksbutikerna och från baksidan av askarna till andra set men jag kände faktiskt ingen som hade det i sin ”gubbalåda”. Jag vet inte om det kan vara så att det var lite dyrare jämfört med andra set eller om det beror på att de flesta föräldrar tyckte att det innehöll FÖR många småprylar som ändå bara skulle försvinna, antingen via trädgårdsdjungeln, sjunka ner i Sahara-sandlådan eller mumsas upp av det mäktiga dammsugar-monstret, och kanske hade dom ändå lite rätt i det? Skulle någon av dessa smådelar gå förlorade så försvann också en del av möjligheterna till att faktiskt kunna bygga ihop den där ryggsäcken/båren som såg så coolt ut på asken. Det stora undantaget var Schäferhunden som kanske är det som de allra flesta av oss minns från det här setet. Hunden är också det tillbehör som oftast dyker upp i lots på Tradera och liknande sidor och liksom slädhundarna till Arctic rescue så har dom överlevt tidens och lekens tand och brukar ändå vara i förvånansvärt bra skick för leksaker som hunnit bli mer än 40 år gamla. 

Kläderna, inklusive hjälmen, syns också till då och då och är väl egentligen inget svårt för dom med lite tålamod. Dom andra sakerna ur den här asken är en helt annan historia då det mesta är unika delar för det här setet och således inte dyker upp så speciellt ofta. 

Ett annat tecken på att det verkar ha sålts färre av det här leksetet är att dess kartong inte syns till lika ofta i auktioner och på köp/sälj-sidor. Andra set som exempelvis Tiger trail, Arctic rescue eller krokodilsetet dyker upp titt som tätt men Bergsklättraren och hans hund syns i princip aldrig till i Sverige. Om jag tillåts spåna lite på det så misstänker jag dels att det inte fanns utgivet lika länge och dels att handlarna kanske beställde färre av det. Kanske låg dom annorlunda förpackade med antingen fler eller färre askar per transportkartong? Återigen, jag bara killgissar på orsaken men jag tror ändå inte att jag är helt ute och reser. Jag tror ju till exempel inte att orsaken ligger i dess underbart snygga ask med en väldigt fin och representativ framsida. Här framgår det mycket tydligt att med innehållet i den här asken så kan din Jim skickas ut på viktiga räddningsuppdrag ihop med sin trogna jycke. Några vapen syns inte heller till vilket måste varit till stor glädje för alla Hem och Skola-representanter liksom många andra minst lika vuxna under 1978. Här kan man definitivt inte misstänka eller ens få för sig att hjälten ska ut i krig, skjuta utrotningshotade djur eller boxa ner ondskefulla skurkar! Nix pix, inte Big Jim inte!



Detalj från boxen som visar innehållet. Kanske inte helt lyckad bild om man är intresserad av alla de små delarna som används för att faktiskt bygga ihop båren och fästa väskorna över hunden. 

Ur en Svensk Big Jim-katalog 1979.

Oavsett om det här är ett ovanligt set eller inte så är det riktigt trevligt! Tillbehören gör att lekvärdet säkerligen är högt oavsett om alla pinalerna finns där eller inte. Jag kan tänka mig att det är riktigt kul att ta det med sig ut och leka med det bland klippor eller andra stenmiljöer. En upplogad snödriva hade säkert varit spektakulärt snyggt att placera Big Jim och hunden i! Jag tänker mig en störtad helikopter på toppen av berget och där Jim under stora svårigheter måste komma till undsättning. Det är bara fantasin som sätter gränserna här oavsett om man ska leka med det eller kanske ägna sig åt det lite vuxnare alternativet "kulturell fotosession i naturmiljö". 


Jag önskar en fortsatt bra dag och tack för att ni läser på min blogg!     



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar