måndag 19 oktober 2020

Bytesbilder - Kojak och andra poliser från 70-talet

 Hittade en packe med gamla idolkort, eller bytesbilder som det kallades när jag var barn. Bland alla de vanliga motiven med gamla popstjärnor, Tintin, Mupparna etc så stack en del av dom ut lite extra då dom var märkta med The Cops. Jag har själv inget minne av dessa men när jag googlade runt lite så förstod jag att dom var från Holländska Monty som vi ju stött ihop med tidigare här på bloggen. Dom här korten är tydligen en tidigare utgivning och benämns även som Monty Gum-cards så jag är tämligen säker på att det ingick någon typ av platt hårt tuggumi när man köpte sig en packe bilder. Om det var samma sorts tuggummi som de som ingick i tatuerings-paketen med färglösa motiv av stora segelfartyg från 1700-talet, som jag så ofta köpte i tobaksbutiken hemma hos Mormor och Morfar vet jag dock inte. Enligt de källor som fanns att tillgå på nätet så gavs The Cops ut under 1978 men jag hittar noll information om själva bubbelgummets smak och utseende.    

Kan ju tycka att fantasin hos de som valde ut motiven var en aning fattig. En bild på Columbo när han tittar lite snett framåt och en nästan likadan när han pekar lite snett framåt. Police Woman-bilderna likaså där det känns som att fotografen bränt av en massa snabba bilder och där varje bild blev ett eget samlarkort. Kul för barnen? Skulle inte tro det. Har förmodligen med bildrättigheterna att göra men lite mer variation måste det ju ändå gått att få fram?  

Baksidan av korten. Om man samlade ihop samtliga bilder i en serie så kunde man puzzla ihop en större idolbild. Jag trodde först att korten var urklippta från någon typ av flingpaket eller liknande men det var ju helt fel.    

Jag gillar dom här och dom påminner mig om alla de Amerikanska tv-serierna som även gick på tv här i Sverige på 70/80-talen. Kojak, Baretta, Starsky & Hutch, Columbo mfl och ser man till kläderna, frisyrerna och logotyper så känns dom härligt tidstypiska! 

Några av korten är märkta med Kojak och är en egen samlarserie från 1975. Även dessa är från Monty. Kojak var för övrigt löjligt populär i Sverige och det gavs ut bla ett sällskapsspel från Alga och en leksaksbil från Corgi. 

Jag är däremot inte helt hundra på att dessa serier av kort från Monty såldes i Sverige så vet någon av er läsare med er att ni faktiskt minns dessa fråm barndomen så skriv gärna en rad om det i kommentarerna. 


Ha en bra dag och tack för att ni läser! 


            


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar