måndag 28 september 2020

Flames of War - Struntsnack plus gamla bilder

Det var länge sedan som jag pratade om Flames of War här på bloggen. Det här var ju ändå ett spel som jag både älskade att pyssla med och verkligen uppskattade när jag spelade det med mina vänner. Jag upptäckte det här figurspelet redan när 2nd edition av det fanns ute i butik och när den 3e versionen släpptes 2012 var jag ordentlig fast i det då det var ett riktigt bra och intressant spel. Däremot lade jag det hela på is när Battlefront gav ut sin 4e version under 2017. Då hade jag fått upp ögonen för mitt favoritspel Bolt Action som tog mer och mer målartid och speltillfällen i anspråk och det hann gå lite tid innan jag orkade läsa nyhetsbreven om den nya versionen. 

Jag ska vara helt ärlig; jag gillade inte det nya upplägget med spelkort och jag avskydde att Battlefront  nästan började om från början med nya böcker och att dom lyfte bort och/eller förändrade enheter i armelistorna. Jag och de flesta andra av mina FoW-kumpaner kände oss nästan lurade av Battlefront då vi lagt så mycket tid och pengar på fordon och enheter som nu inte längre behövdes. Resin och metallfordon som dessutom varit hyfsat dyra att införskaffa och kanske inte alltid jätteballa att måla. Vi hade även regel, kampanj och arméböcker som inte längre fungerade. Böckerna i sig är ju sjukt fina men kanske inget man köpt om man inte spelar FoW. Visst där är absolut inget som hindrar oss att fortsätta med 3d edition men något med hela det här upplägget gjorde att vi kände oss besvikna och till slut ledsnade vi och lade all FoW på is (eller åtminstone i arkivlådor). 

Häromdagen började en av mina spelvänner prata Fow igen och hur kul det kanske skulle vara att köpa sig en startbox och pröva reglerna. Det har nu kommit ut några riktigt prisvärda startlådor som förutom en liten kollektion av pjäser även innehåller en enkel A5 version av grundreglerna. Jag är nog fortfarande lite tveksam men faktum är att jag saknat FoW och dess möjlighet det ger att spela lite större slag och kampanjer med mycket fordon och figurer på spelbordet.         

Flames of War hemsida       

I min jakt på listor och bilder på mina gamla Flames of War-pryttlar så hittade jag lite bilder från ett gammalt spelparti från 2012. Det är kanske inga jätteimponerande bilder men ändå lite kul att ögna igenom. Och nog fanken blev jag lite sugen på att ta upp och testa FoW igen. Sen om det blir den 3e eller 4e versionen av spelet får vi se! :) 

Den obligatoriska Coca colan är serverad. 








Vem som vann det här partiet eller vad uppdraget gick ut på har jag glömt men kommer jag på det så lovar jag att uppdatera texten. :)

Jag avslutar mitt struntsnack med ett litet tips på en trevlig blogg som drivs av en av mina vänner som pysslar en hel del med figurspel. Även han har den sista tiden funderat mer och mer på Flames of War; Hugg och slag Blogg.  

Ha en fortsatt bra dag!   

2 kommentarer:

  1. Jättefina bilder och inspirerande för en som är i uppstartsfasen. Jag själv väljer att fortsätta att spela FoW version 3 även om det inte är det senaste... Varför ändra sig om man gillar en version och den är fullt spelbar.Se på de som väljer att spela WH30k. Skriv gärna mer om detta roliga spel. :) / Ptr

    SvaraRadera
  2. Vad kul att bilderna inspirerar. 🙂
    Flames of War version 3 är definitivt ett av mina favoritspel och jag har många bra minnen från tiden när jag var som mest aktiv både som spelare och målare. Håller med dig om att man visst kan spela äldre versioner av ett spel. Inom Warhammer Fantasy battles är det ju t.o.m. relativt vanligt istället för att ge sig in i AOS. När det kommer till FoW så har jag vänner som inte vill pröva 4th ed och bygger vidare på armeer för 3e upplagan.
    Själv står jag någonstans i mitten. Jag gillar ju den äldre versionen men blev rejält inspirerad efter många års frånvaro från spelet av sakerna till senaste upplagan. Får kanske spela båda versionerna rent av? 😁

    Kommer skriva mer om FoW i framtiden.
    Ska se om jag kan finna lite fler bilder från gamla battles också. 🙂

    SvaraRadera