fredag 2 augusti 2019

Black Powder - Waterloo startbox (del 1)

Det här blir min allra första kontakt med Warlord Games spel Black Powder som innefattar ett spelsystem för Historiska fältslag 1700-1900.
Jag antar och hoppas att detta kommer bli mitt substitut för Warhammer fantasy battles precis som Bolt Action (hos mig) helt tagit över efter Warhammer 40k.



Vet inte om det främst är den historiska bakgrunden som gör att jag blivit så sugen på att pröva det här spelsystemet men det kan också vara en kombination av flera olika faktorer;

* Känslan av stora formationer av figurer på ett stort spelbräde (klassiker).
* Snygga figurer.
* Billigt om man jämför med "vissa" andra spel.
* Utmaning med en ny tidsperiod och nytt målningsschema.

Jag kan börja med att säga att jag hade jättesvårt att välja ut vad jag ville börja med inom Black Powder.
Det finns exempelvis fantastiska figurer till Amerikanska inbördeskriget 1861-65 vilket verkligen hade känts oerhört roligt att måla.
Till slut så bestämde jag mig för att hålla mig till Napoleon-krigen 1789-1815.
Även här finns det alternativ på spännande och snygga armeér men eftersom en av mina vänner målar Britter så kändes det roligast och mest naturligt att välja en Fransk armé så att han har något att möta.

Även om jag gillar Historia och lyssnar en hel del på historiska poddar så är jag inte så där otroligt påläst gällande den Napoleanska tidens taktik för slagfälten, uniformernas färger eller benämningar på vapen etc.
Med Black Powder så känns det som att jag här kan kombinera nöjena med att måla samt lära mig mer om denna del av världshistorien.

Som mitt första köp valde jag en Waterloo startlåda så det får bli Late War som leder in mig i det här spelet. :)
Den här boxen innehåller två armeér (Fransmän och Britter) samt en A5 upplaga av grundreglerna för Black Powder 2nd edition.
Som vanligt när det kommer till Warlord Games så känns det prisvärt att komma igång med ett nytt spel.
Hos Alphaspel kunde den beställas för 695kr.
Leveranstiden därifrån ligger på ett par dagar (ibland en enda dag) så ingen längre väntetid för er som behöver beställa gubbar eller färg!




Den här boxen är smackfull av plastfigurer!
När jag skriver det här så har jag precis dragit av skyddsplasten från lådan och slagit en snabb flukt på sakerna som ingår.
Jag kommer framöver då och då att försöka dela med mig av min nybörjarresa här på bloggen så dagens inlägg blir del ett på det här hobbyprojektet.

Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni läser!   


 
   
 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar