torsdag 6 december 2018

Ny bok om Big Jim!

Idag tänkte jag plita ner en rad eller två om en ny spännande bok som precis landat hos mig.
Big Jim Un monde d´aventures av Pascal Pinteau är något så unikt som en faktabok om Mattels actionfigur Big Jim.
Ja den är så unik eftersom det faktiskt är den första riktiga boken som behandlar denna en gång så stora och populära leksaksserie.
Flitiga läsare av den här bloggen minns kanske en annan trycksak som vi skrev om i det här inlägget.
Det är också en riktigt trevlig utgåva men en betydligt tunnare och enklare än vad denna nya bok är.


När nyheten om att Un monde d´aventures gick att förboka så var det många vänner av Big Jim världen över som bokstavligen rusade till närmsta internetbokhandel för att förhandsboka ett ex.
Boken är hett efterlängtad för både samlare och nostalgiker så det fanns definitivt ett uppdämt behov av något läsbart i ämnet.
På tal om läsbart, vi kan redan från början avslöja att boken är skriven på Franska.
Tufft att höra för dom av oss som spricker av nyfikenhet över att få läsa all spännande fakta och intressanta intervjuer men som aldrig fullföljde Franskundervisningen i högstadiet.
Det viskas redan om en översättning till Engelska men om det ligger någon sanning i detta får framtiden avgöra.
För egen del så är jag sugen på att undersöka möjligheten att med hjälp av en digital läspenna skanna av texten och sedan översätta den med hjälp av google översätt.
Värt att pröva kanske.
Nåväl även om du inte kan läsa all denna text som boken innehåller så är den smackad med fantastiska bilder.
Författaren har tagit egna bilder och som verkligen är underbara att vila ögonen på.
Boken innehåller även bilder på pre-production saker, reklam och unika foton från Mattels studios samt bilder på en del av människorna bakom Big Jim.
Boken har ingen checklista över tillbehör och innehåller inte heller någon värdetabell. 



Redan när jag öppnade paketet och packade upp mitt exemplar så slog det mig hur tydligt författarens kärlek genomsyrar hela boken.
Från omslag till innehåll samt alla fina bilder och djuplodande text så slår det mig hur otroligt viktig serien är för Pascal Pinteau.
Det känns skönt att det äntligen kommer en "riktig" bok om en så viktig leksaksserie som var så otroligt stor under många år och som verkligen behövde få sin historia nerplitad. 
Det räcker inte med att skvätta ut info på olika språk och sprida det över hela internet där forum som Facebook sväljer all intressant fakta och trycker ner det i en digital brunn där det redan efter några månader nästan blir till en omöjlighet att fiska upp det hela.
Traditionella forum som dör ut och som efter ett tag innehåller hopplöst brutna länkar prydda med tomma rutor där det förr låg bilder på unika leksaker och som nu istället är prydd av en text där någon girig fotosida som förr var gratis att använda nu lagt dit en text där det står "om du betalar 100 dollar/år så ser du din bild här igen". *
Även hemsidor och bloggar som den här tenderar tyvärr att falla i glömska.   


Det är väl egentligen en ganska knepig uppgift att recensera en bok som är skriven på ett språk som du inte förstår.
Dock kan jag redan utan att ha läst texten sammanfatta bokens innehåll med att den är väl genomarbetad och att det kommer bli en fröjd för en nörd som mig att läsa den från pärm till pärm, trots språket.
Även om jag redan nu skulle bestämma mig för att använda den som en ren bilderbok så ger jag den högsta betyg 5/5!
Boken känns påkostad med kraftiga pärmar och tjocka fina blad (och den doftar underbart). 
Är du intresserad av leksakshistoria, Big Jim eller andra liknande actionfigurer så tycker jag definitivt att du ska försöka skaffa dig ett ex.
Boken rekommenderas av hela mitt stora, nördiga samt nostalgiska leksakshjärta.


Titel: Big Jim Un monde d´aventures
Författare: Pascal Pinteau
Antal sidor: 288
Storlek: 245 mm (b) 325mm (h) 25mm över bokryggen.
Text: Franska
Isbn: 979-10-281-1110-6
Förlag: Bragelonne
År: 2018
Var köpa? Jag köpte min bok via Amazon it (Italien).
Kan tyckas att det är märkligt att beställa en Fransk bok via Italien men faktum är att när det var dags för förbokning så var detta den enda sidan där vi i Sverige kunde lägga in en order.
Bör nu även kunna ordnas via andra källor.



The first book devoted to the cult hero of the years 1970-1980!

Created in 1971 by Mattel, the action figure Big Jim has benefited from many technical innovations: arms with supple skin, biceps that inflate, and a "karate stroke" powered by a button placed on his back. Alternately sports champion, secret agent, explorer, diver, cowboy, pirate or astronaut pilot, Big Jim has allowed millions of children to develop their imagination by inventing adventures in all these worlds.
For the first time, the original team of Mattel designers was interviewed at length to tell the story of this line of cult toys from the 1970s to the 1980s.
Discover the artistic and technical backdrops of Big Jim's creation, astonishing information and fascinating anecdotes illustrated by more than 600 images of the best archival documents, many photographs of the original toys, as well as exclusive visuals made with sets. miniatures, as in the toy catalogs of the time!
Länk till förlag.


  



 
             

 * Ja jag har fortfarande en "grudge" mot skitföretag som webshots och photobucket (hädanefter refereras dom, om dom överhuvud taget nämns här inne, som webshit och shitbucket).
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar