tisdag 4 december 2018

Bolt Action - KV-2 Tank

Detta blir ju nästan en fusk wip-post då den KV-1/2 Plastic kit som jag tänkte skriva om redan är byggd och målad sedan lång tid tillbaka.
Men skrutt samma, bilderna finns och det är fortfarande en bra byggsats för dom av er som behöver ett stålmonster till er Sovjetiska Bolt Action-armé!



Det som först slog mig när jag slet plasten av lådan var hur fullmatad med "extras" det var som ingick.
Förutom två stridsvagnstorn (KV-1 samt 2) så ingår det även 8 st infanterister, dekaler, två regelkort samt materiel för att skapa rök/eldmarkörer.
Bruksanvisningen känns som ett jättekliv från de gamla svart-vita manualerna som normalt brukar ingå till plastbyggsatser.
Manualen är i färg och innehåller både tips på färgschema samt förslag på var du kan placera dekalerna när din nya vagn väl är färdigmålad.


Infanteri samt vapensprue med fotplattor.

Det är som vanligt inte speciellt många delar som ingår i dessa plastbyggsatser men det blir likväl en bra och robust tank som håller bra för spelbordet.


Jag stötte inte på några större problem när det gällde själva byggandet.
På ett ställe hittade jag dock ett feltryck i den fina manualen. 

 Jag är inte mycket för rörliga kanoner på spelpjäser så min limmades fast.
Det finns även ett feltryck i manualen där del 28 näms men där 29 passar betydligt bättre.


När vagnen var färdigbyggd och limmet hade torkat så sprayade jag den med en grundfärg i svart.
Som bas för det gröna så tycker jag att svart fungerar allra bäst.
När det svarta torkat torrborstade jag det hela med Vallejo 70894 cam olive green.
Denna ljusades upp med benvit/bleached bone i olika steg för att få lite nyans i den mörka gröna färgen.


Larvfötter grundmålar jag nästan alltid i en mörkare brun färg så som vallejos 70.872 chocolate brown. 
När det bruna torkat ger jag den en wash med army painters strong tone.
En lätt torrbostning av larvbanden med vallejo 70940 saddle brown samt lämplig metallfärg typ boltgun metal. 


Sista steget blev sedan att ta fram pigmentpulver och även att måla dit en del slitage som petades ut i silver/metall.
Detta sista steg brukar jag applicera efter det att dekalerna är på plats för att klistermärkena inte ska sticka ut för mycket.
Jag vill ju gärna att dom ska se lika slitna ut som resten av fordonet.


   





Jag tyckte att det här var en klart rolig och lättbyggd byggsats från Warlord Games.
Priset ligger på ca 20 pund vilket jag definitivt tycker att den är värd.
Nu fick jag dessutom 8 stycken infanterister att bygga samman och implantera i min Sovjetiska armé. Inte helt fel med andra ord! :)       
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar