onsdag 25 juni 2014

Action Joe / Action Man - Poster 1979

Idag tar vi en titt på en trevlig leksaksposter med 1979 års sortiment från "Action Joe".
Joe är Frankrikes licenserade version av Hasbros G.I. Joe och motsvarar alltså Palitoys Action Man och Schildkroets Action Team.
Action Joe producerades mellan 1975 och 1981.
1976 ändrades namnet på linjen till "Group Action Joe"



Det som slog mig när jag satt och tittade på den här planschen var hur mycket detaljer Action Man (vi kallar dom det, det blir enklare så) har på sina uniformer och tillbehör.
En annan sak som också föll på plats var den identifieringshjälp man kunde få med hjälp av en sådan här enkel sak.
Helt plötsligt kunde jag se var en del av de saker som följt med när jag köpt Big Jim hörde hemma.
Visst tusan kan man oftast se att det är "någon typ av Action Man"-tillbehör men inte vad det är för något och inte heller om det är vintage eller nyproducerat.

Djuphavsdykaren (längst ner bland bilderna) är troligtvis min allra första Actionfigur någonsin!
Jag visste inte då att det var en Action Man och själva gubben har jag inget minne av alls.
Tillbehören fanns dock kvar i massor av år men jag har fram tills nu aldrig riktigt vetat var dom hörde hemma.
Dykaren har riktiga metallskor på fötterna så att man kunde förhindra att figuren flöt upp till ytan och istället stod kvar på botten av badkaret/poolen/ankdammen i sin jakt på försvunna skatter och skeppsvrak.
Om man blåste luft ner i en av slangarna som sitter fast på hjälmen blåses det ut små luftbubblor från ett annat hål vilket ger undervattensleken ytterligare en dimension :)
Fantastisk figur!  

                         Min gamla favorit Främlingslegionären fanns självklart även den i Frankrike.

Jag gillar verkligen tjejernas guldfärgade pistoler! Kul att Action Man/Team/Joe även hade kvinnliga äventyrare! Om man jämför med Big Jim som under hela sin livslängd gav ut en (1) tjej och noll (0) tillbehör till samma tjej så är detta en klar förbättring!   

Zorro är nog hyfsat ovanlig och jag har aldrig sett honom tidigare.
Märkt med Disney. 


  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar