lördag 24 augusti 2013

Blood Bowl first edition 1986



Jag måste erkänna att den yngre versionen av mig aldrig fastnade riktigt för Blood Bowl.
Lite märkligt kanske men förmodligen har det med sportattributen att göra.
Fantasy, monster och humor är ju i o f s saker som kan få den tråkigaste sportgrenen att förvandlas till något riktigt intressant  men i fallet Blood Bowl lockade det ändå inte.

Numera tycker jag att spelet är riktigt kul och det finns några fantastiska figurer att köpa och måla där ute.

Första upplagan skiljer sig en hel del från senare versioner.
Grunden är den samma men istället för en hög med plastfigurer följde det med spelfigurer i papp som man fäste i en plastplatta (känns klassiskt även där, jag tänkte direkt på mitt gamla Tjuv & Polis från Alga men exemplen är så klart många).
Naturligtvis släppte Citadel Miniatures även figurer i metall som man kunde använda istället för pappgubbarna.
Spelboken är visserligen tunn men full av humor och kul bilder.
Jag går inte in på själva spelfunktionerna då det redan finns många sidor som behandlar det ämnet.





Det här är ju naturligtvis inget dyrt samlarobjekt men det är ändå relativt sällan man stöter på dom här i Sverige.
Ebay är nog det absolut bästa stället att leta på om man vill ha ett sådant här uppe på sin spiselkrans.

Ett snyggt och klassiskt spel!
Bara askens utseende och storlek gör ju att man blir tokigt förtjust i det!

Nu ska jag skaffa mig lite klassiska figurer ;)
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar