fredag 29 mars 2013

Warhammer Skeleton Archers

Sorglig kvarleva..?



Då jag ännu inte är insatt i de senare upplagornas varianter av att spela Warhammer Fantasy Battles med Undead så vet jag inte om man fortfarande kan använda denna enhet med Skeleton archers.
I listan till Vampire Counts har jag fått uppfattningen av att dom är obrukbara men att dom kan vara helt okej i en lista hämtad från boken till Tomb Kings, men jag kan ju givetvis ha fel i detta.
Överhuvudtaget verkar det som att den bok som passar bäst tillsammans med en gammal Skeleton-baserad armé är just Tomb Kings.
Reglerna till Screaming skulls catapults, Skeleton Warriors, Carrions, Skeleton horsemen och chariots samt några andra saker finns åtminstone där.
Necromancern får väl bli en Lichte Prince men sådana detaljer kan man ju alltid fixa när det är dags.

Som gammal spelare av 4 och 5:e upplagan av WFB så är jag inte överdrivet förtjust i varken VC eller Tomb Kings.
Visst, löjligt gott om snygga och coola modeller och säkerligen fullastade med superstarka karaktärer.
Det jag saknar är den där Army of Darkness-känslan som jag gillade så mycket med den gamla hederliga Undead-boken från 1994.
Tanken på att den lokalt bosatta och åtsidosatta elakingen med höga kunskaper i mörk magi ägnar nätterna åt att experimentera med att väcka upp de döda från alla de otaliga slagfält i Warhammer-världen känns som en roligare story.
En sådan karaktär som endast har makt som sitt huvudmål bryr sig mindre om exakt vilka trupper han får. Han tar vad han hittar.
Skelett, zombies, Mummies, vampyrer eller något annat, alla är välkomna så länge dom lyder Necromancerns vilja och magi.
Det är liksom inte så jäkla noga.

Jag brukar dessutom tjata om frånvaron av Humor i dagens upplagor av Warhammer och Warhammer 40k.
Båda de aktuella sk Undead-listorna är inga undantag.
I Tomb Kings och Vampire Counts hittar jag faktiskt ingen humor alls.
Allt ska vara så mörkt, hemskt, äckligt och allvarligt som möjligt!
Detta är något som naturligtvis inte är fel men som jag personligen tröttnar på ganska snabbt.
Då tycker jag att den typ av Skelett som Ash tvingas kämpa mot i tredje delen av Evil dead är så sjukt mycket mer tilltalande.

                     Nagash, Lord of the Undead inspekterar sina trupper innan stridens början.
Även denna jätte (som kanske inte är det snyggaste som GW släppt ifrån sig) har helt försvunnit från regelböckerna.

Jag ska så småningom damma av mina gamla döingar och se till vilken lista dom passar bäst.
Misstänker som sagt att det får bli Tomb Kings som gäller.
Eftersom jag inte är så sugen på öken-teman så får väl min armé bli Tomb kungens fattiga kusiner från landet.
Ska faktiskt bli riktigt kul att försöka översätta mina färdigmålade Oldhammer-pjäser till åttonde upplagans regler för dessa dönickar.





Mer läsning om Oldhammer hittar du om du klickar här!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar