lördag 26 augusti 2023

Den lilla krigargubben - struntsnack

En dag när jag var ute i trädgården så såg jag något sticka upp ur vår gräsmatta. Redan när jag böjde mig ner och handen var på väg mot det främmande föremålet så visste jag instinktivt vad det var för något. 
När den gröna plastbiten låg i min hand så visade det sig att jag hade rätt. Det var en gammal grön plastsoldat som var ganska illa tilltygad av tidens tand. 



Jag kände ganska snabbt igen den på målningen som en av mina egna figurer från barndomen vilket gör att den numera är ganska gammal. 
Det märkliga är hur har den hamnat i min gräsmatta? 
Ingen i mitt hushåll leker numera med plastsoldater ute i trädgården och även om jag själv kan ta några bilder på gamla leksaker så som Big Jim och som ni kanske vet även småkrigare så tillhör inte gamla trasiga gubbar den kategorin. 
Kanske har han fallit ur en lekback med spadar, spannar och andra sandlådesaker men det är åratal sedan dom sakerna var framme i vår trädgård. 
Instinktivt tänker jag att han flytt ur något hål i en sopsäck där han placerats bland trasiga trädgårdsleksaker och sumpiga fotbollar, ett hemligt städmission som jag inte känt till? 

Hur som helst, nu är han räddad! 
Han är inte värd ens 1 krona men har man gått igenom så här många äventyr så förtjänar man att få stanna och få en lugn pension eller ev vänta till nästa generations trädgårdslekar är här. 

Det roliga är att jag vet ganska mycket om just den här figuren: 

Han kom i en ask med Airfix 1:32 British Paratroopers som köptes på varuhuset B&W någon gång under åren 1978-81 (baserat på vart min familj då bodde). Han kom i en ask som numera benämns som en Target box. 
Med tanke på de på den tidens restriktiva regler för försäljning av moderna krigsleksaker så förvånar det mig att vi ens kunde köpa dom i en Svensk butik så jag gissar att det är större sannolikhet att dom införskaffades 1978 än 1981. Kanske var det rea på dom innan dom utgick ur butikssortimentet?

Han fick någon gång vita kamouflage-fläckar på sin uniform och dessa är målade med Humbrols enamel färg. Kanske stod det rentav Airfix på färgburken? 
Oj vad jag gillar ljudet av dessa färgburkar av metall när dom klingar mot varandra från djupet av en liten plastpåse som man fick dom i när man valt kulörer i leksaksbutiken. Det ploppande nästan knarrande ljudet när man öppnade det tajta locket med hjälp av en platt skruvmejsel och doften av lösningsmedelsbaserad färg som spred sig runt mitt skrivbord. Doften som jag själv älskade men som min Mor avskydde. 
Hennes prat om hjärnceller som dör av de giftiga ångorna och liknade uppmaningar som jag helt ärligt sorterade bort ur min intressesfär. Här dyker det för övrigt helt sonikt upp en vattenbaserad hobbyfärg i mitt minne som kom från Revell i rektangulära plastflaskor med skruvkork. 
Riktigt dålig ersättare till Humbrol och endast i jobbigt glada kulörer som inte alls funkade till soldater eller deras fordon. Minnesanteckning till mig själv: Googla fram en bild på en sådan där färgburk. 
Någon gång fick soldaten även sitt ansikte och händer målade samt en hel del rödfärg (blod?!). 

Förutom barndomens vilda lekar med plastsoldater så har han faktiskt klarat av inte mindre än 6 andra barns uppväxt (oklart hur mycket dom lekt med just den här figuren) och ett antal år som ”sandlådefigur”. Dvs han har tillsammans med andra gamla plastkrigare förpassats till backen med uteleksaker. 

Han har även följt med i minst 7-8 flyttar och har därmed också bott på lika många olika adresser. 

Numera är det ingen fin plastsoldat. Han är målad, hans gevär är brutet, hans fotplatta är sprucken, han har skrapmärken och visar spår av gammal hobbyfärg. 
Ändå är det svårt att kasta honom. 
Jag tror minsann att han får bo i redskapsskjulet några år till. 
Han är så liten och tar nästan ingen plats alls där han nu står på vakt och tittar ut genom ett fönster i skjulet.  
Kanske väntar han rentav på att något barn någon gång ska plocka upp honom för att återigen ta ut honom på nya äventyr bland jord, sand, gräs och blad? 

Trevlig helg! 


P. S
Ta en titt i Facebookgruppen ”Grymma plastfigurer” för mer prat om gamla plastsoldater. Väldigt trevlig grupp med massor av kunskap och nostalgi. 🙂

Edit: Jag hittade till slut en bild på sådana där färgburkar från Revell. Mina var dock inte i lika coola färger men flaskorna var definitivt likadana. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar