onsdag 22 september 2021

Bolt Action - US LVT-4 Buffalo Amtrac

Lite bilder från mitt senaste byggprojekt, en LVT-4 "Water Buffalo", som jag tror kan komma till användning till mina US Marines I Bolt Action. Har aldrig varit särskilt imponerad av dom här transportfordonen men faktum är att ju mer jag läser om dom ju mer intresserad blir jag. Jag kommer framöver spela en del Bolt Action pacific och i en vissa scenarier så blir det i princip ett måste att ha någon typ av amfibiefordon eller båtar tillgängligt.  


Rubicon models säljer några olika versioner  som verkar grymt trevliga men jag valde ändå till slut att köpa Warlord Games version av LVT-4. Här slipper jag att lägga tid på att klistra ihop en plastbyggsats då WG version i princip är helt i Resin med några få metalldelar. Dessutom ingår det de dekaler som jag tyckte mig behöva. 

Jag måste säga att modellen är otroligt bra gjuten med fina detaljer på hjul och larvfötter. Det krävdes väldigt lite arbete med rensning och slipning av delarna och allt passade bra ihop. 


Innan jag började montera allt så diskade jag delarna under ljummet vatten och med lite handdiskmedel för att därefter låta det lufttorka. Jag väntade med att montera larvfötterna för att underlätta målningen av dom. De andra delarna limmade jag fast med super glue. Här blir jag ju lite extra glad att kulsprutorna är i metall och inte i lättavbruten tunn plast som vi så ofta hittar i andra byggsatser.   


Då jag tänkte mig att måla vagnen i grönt (tråkigt, jag vet) så valde jag att spraymåla alltsammans med svart grundfärg från Army Painter. 


                             

Därefter var det dags att måla vagnen med grön färg. Jag valde Vallejos Olive drab som jag tycker stämmer rätt bra med min vision av hur en Amerikansk WWII-tank ska se ut. :) Därefter ljusade jag upp den gröna färgen med Vallejos Bone White i olika grader för att få vagnen att se lite gammal och använd ut. 
Larvfötterna fick en bas med Vallejos Chocolate Brown, en tvätt med Army Painter strong tone och några lätta penseldrag med Vallejos Saddle brown. Därefter var det dags att montera ihop alltsammans och påbörja applicering av dekaler. Efter det var det dags att pensla på en del pigmentpulver. Jag höll mig till att måla på med en ljusare brun på insidan och med en ljusgrå ”sand” på utsidan och kring larvfötterna. Jag tycker att det kan fungera ganska bra mot den mörkgröna färgen. 



Detaljerna petades ut och sedan avslutade jag det hela med att fixa dit lite små rostfläckar samt mer ”sand”. 




Överlag är jag nöjd med mitt nya fordon. Det var lätt att montera och jag höll mig till en enkel målning som jag tror kan fungera på spelbordet. Blev nästan sugen på att måla upp fler LVT-versioner men vi får väl se om tiden räcker till. 🙂

Länk till Warlord Games hemsida för Bolt Action


Tack för att ni läser och ha en bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar