fredag 24 februari 2017

Bolt Action - Soviet Naval Squad

Jag fortsätter envist arbetet med min Sovjetiska arme till Warlord Games fantastiska WWII spel Bolt Action.
En av de enheter som jag bara kände att jag var tvungen att måla var en Sovjetisk Naval Squad.
Deras uniformer, mössor och utrustningsdetaljer skiljer sig så mycket från allt annat som jag tidigare målat så jag såg verkligen fram emot att få hem dessa och sätta igång arbetet.

Jag köpte en ask innehållande 10 st figurer i metall samt en blisterförpackning med en Command-enhet .
Jag köpte mina via Ebay Uk men det finns massor av olika nätbutiker som har bra utbud och snabba leveranser.
I Sverige har ni exempelvis Kulturkommissariatet som även har fordon, terräng och tillbehör från alternativa tillverkare till bra priser.

Innan målandet så blir det till att slipa och klippa bort alla ojämnheter som i princip alla figurer har när man tar ur dom ur förpackningen.
Rensandet är inte det roligaste momentet men i min värld så är det en nödvändighet och resultatet blir bättre.
Jag klistrade även fast figurerna på sina runda baser som även dom brukar ingå i askarna från Warlord Games.

Efter slipningen gav jag varje figur ett basmaterial av spackel för att dölja metallbasen som varje figur står på.
Grundmålningen i det här fallet blev svart och efter det började jag måla det blå på soldaternas uniformer.
Till den blå färgen använde jag "Dark Prussian Blue" (70.899) från Vallejo.
Den blandade jag sen upp med olika delar Bonewhite (Bleached Bone) för att på så sätt få till de olika nyanserna på tyget på uniformerna.
Här var det en lite knepigt då det är lätt att få till en väldigt ljusblå nyans och det ville jag helst undvika.
 Dock vill jag inte heller att dom ska se ut som svarta klumpar på spelbordet. 

  Efter det blå (mycket blå blir det) så var det dags för detaljerna.
Jag målade alla ansikten och händer och gav dom ett lager med "Strong tone ink" från the Army Painter.
 Alla bälten, väskor och flaskor blev bruna.

    Baserna målades och fick lite gräs och "tuft grass" (grästuvor) för att bättre smälta in på mitt spelbord.
Överlag är jag nöjd med hur det färdiga resultatet blev även om det inte är någon mästarkvalité över målningen. 
Det var kul och utmanande att måla något som skiljde sig väldigt från de vanliga enheterna med bruna, beige och gröna uniformer.

    
    
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar