söndag 24 april 2016

Bolt Action - Tagning 2

För ett tag sedan hade jag nöjet att återigen få bekanta mig med det fantastiska figurspelet "Bolt Action" från Warlord Games.
Precis som vid första gångens testrunda så är jag imponerad av spelets turordning med ordertärningar istället för den traditionella "först flyttar/skjuter/slåss-jag och sen flyttar/skjuter/slåss-du"ordningen som man är så van vid från exempelvis Warhammer 40k.
Faktum är att jag föredrar detta då det bjuder på kul överraskningar och det är svårare att på förhand räkna ut händelseförloppet.

Reglerna är bra, även om regelboken kan vara lite ologisk att hitta i, och det går snabbt som nybörjare att komma igång med själva spelandet.
Det kommer snart en ny uppdaterad version av huvudregelboken (hösten 2016) så man kan ju alltid hoppas på att det blir lite lättare att leta regler i den versionen.

En annan fördel med Bolt Action är priset på spelpjäserna.
För 250-300 kr kan man skaffa sig en låda med ca 30 figurer där det mesta man behöver för att komma igång finns representerat.
Visst tusan vill du krydda din armé med lite extra men om man jämför med Games Workshops rövarpriser på gubbs så är skillnaden ändå stor.
I Sverige så har exempelvis Kulturkommissariatet ett bra grundval av figurer och tillbehör.
Själv har jag köpt grunderna till min armé via Ebay där man kunnat fynda rejält.

Den här gången var också första gången som jag spelade med fordon.
För egen del så gick det att klämma in en stridsvagn (Panzer III), ett transportfordon (sd.kfz 251/1) och en pansarspaningbil (Sd.kfz 222) i min armé med Tyska soldater (Blitzkrieg).
Min motståndare ställde upp med en BA-6 (spaningsbil) och en tung (väldigt tung skulle det visa sig) KV-2:a till sina Ryssar.

För övrigt så blev mina Tyskar den här gången fullständigt pulveriserade av Ryssarna.
Som vanligt var det ändå riktigt (riktigt) kul att spela!
KV-2:an är en grym infanteridödare vilket jag vid (minst) två tillfällen fick känna av.

Minnesanteckning till mig själv: Håll dig till din ursprungsplan och fokusera på uppdraget! :)


Mängder med Ryskt infanteri förbereder sig för striden.



En Panzer III försöker sig på ett skott mot kv-2:an. Detta stålmonster (kv-2 inte pz III) var spelets gigant och dominerade brädet totalt. Snygg pjäs som man i framtida partier gör bäst i att undvika helt! 

Ryskt infanteri väller fram och den Tyska MMG:n fick slita hårt för att försöka mota bort dom.

Första vågen med framrusande Ryssar blev bortskjutna och de som klarade livhanken flydde fältet.

Men vad hjälpte det när våg 2 rusade fram och slängde sig in i närstrid.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar