lördag 7 september 2024

Posters från 70-talet

Ibland så får man sådana där flashbacks till något som man helt glömt bort och som man varken sett eller hört talas om på många många år. 
Dagens post blir en kort och snabb reflektion över ett sådant minne. 

När jag var liten så hade jag bla tre mycket speciella posters uppsatta på mitt rum. Det här var innan jag tapetserade mina väggar med posters med Kiss och Iron Maiden och långt före jag vågade mig på konststycket att sätta upp bilder på Samantha Fox. 

Bilderna var humoristiskt tecknade scenarion och innehöll mängder av lustiga tecknade figurer som var i full färd med massor av olika märkliga ting. 
Jag minns dessa posters både från butikerna men även från väggarna hemma hos mina vänner. 
Mordillo hette en känd illustratör som körde samma stil och faktiskt exakt samma koncept men hemma hos mig var det inte just hans bilder som prydde mina väggar utan de jag hade verkar alla varit framtagna av en Jean Jacques Loup och han ser ut till att ha haft ett flertal liknande bilder föreställande något kaotisk scenario. 
Jag hade bla en mindre bild som var tryckt på kraftig kartong och föreställde ett hotell i 1930-talets Chicago.
När jag nu som vuxen äntligen lyckats Googla fram bilden som jag minns från mitt barndomsrum så är det tydligen en bild från 1976 tryckt här i Sverige av företaget Scandecor. 
Hade jag nu haft kvar mina bilder så hade detta kanske varit enkelt att få fram men samtliga av mina 70x100 posters från 70 och 80-talen är sedan länge borta (förmodligen på soptippen) och därför har jag endast mitt minne och Google till hjälp. 

Exakt den här hade jag uppsatt under många år på mitt rum. Den var tryckt på kraftig och glansig kartong och var möjligtvis ca 30x40 i storlek. 



Nästa poster som jag minns är av ett sjöslag mellan två piratskepp och heter Sea Battle och var i storlek 70x100. 
Den ser också ut att vara tryckt hos Scandecor i Uppsala och vara utgiven något tidigare, 1973. 
Den här bilden har jag för övrigt även sett som motiv på pussel. 

Häromdagen så hittade jag även bild nr 3 och här måste jag säga att den här satt långt in i minnet. Jag visste att jag verkligen hade tre olika plancher som gick i samma stil på mitt rum men jag kom jäklar inte på vad den tredje hade för motiv. 
Tills jag då slutligen hittade en bild på den och igenkänningen var total! 


Den här var dock svårare att hitta årtal och utgivare på. 
Den verkar inte lika vanlig och det finns inte så många bilder på den. Verkar dock gå under namnet ”French castle” men årtalet är okänt. Då jag hade även denna under samma period så gissar jag att den är ungefär lika gammal dvs 1973-1976. 

Som jag tidigare nämnt så har jag tyvärr inte kvar dom här planscherna men jag önskar att jag hade haft det. 
Dom är en del av min barndom men det är väl bara att inse att dom för evigt är borta. 
Eftersom dom känns lite tidstypiska så känner jag att dom förtjänar ett inlägg på min blogg. 
Sen har jag dessutom druckit vin, ungefär som en Fransk konstnär, och då är det lätt att bli lite extra nostalgisk. 

Skål på er och ha en fortsatt bra helg! 








1 kommentar:

  1. Plaketer er vel kanskje ett marked som ikke er så stort lenger. Jeg har vel gått samme veg som deg fra litt humoristiske plakater videre til diverse pop og rockegruppe før det endte med Sam ;-)
    Jeg husker spesielt godt Mordillo-plakatene og mengden detaljer....
    Tak for nostalgi-tripp'en og skål!

    SvaraRadera