fredag 10 februari 2023

Serier för vuxna - Andra Världskriget 1977-79

Den här serien kom jag först i kontakt med hemma hos min Farmor och Farfar någon gång på 1980-talet. 
I det fallet var det den sista delen (som gavs ut på Svenska) som hade titeln Mot segern-från Stalingrad till Berlin. Utan någon förkunskap om Andra Världskriget, mer än från andra serietidningar och filmer, så minns jag att handlingen tedde sig ganska osammanhängande och "rörig".
Bilderna var dock coola och en del av dom var avtecknade från riktiga foton och situationer.
När jag som vuxen nu ögnar igenom samma seriebok så faller ju både handlingen och pusselbitarna betydligt bättre på plats.

Serien gavs tydligen ut i totalt 11 album men endast 6 av dessa finns översatta till Svenska.
Dom publicerades av Hemmets Journal 1977-1979.
Serien är skriven och tecknad av Pierre Dupuis.   

Bok nr 6. Jag har fortfarande kvar mitt gamla tummade och lagade ex av denna.  

Bok nr 5.

Från baksidan av en av böckerna ser vi böckerna 1-4.
Fantastiskt fina omslag!



Ha en fortsatt bra dag, en trevlig helg och tack för att ni läser! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar