fredag 29 juli 2022

Big Jim - Space Leader - 1980



Big Jim hämtas denna gång från butikshyllorna år 1980 och känns nästan som det som jag brukar kalla för en Basic figur.
Anledningen till detta är att det dels handlar om Jim själv och dels så är tillbehören som medföljer ganska få och inte speciellt spektakulära. 
Jag har själv inga minnen av denna utgåva varken från butikerna eller från lekarna. En del av mina samlarvänner har dock berättat om deras egna nostalgiska minnen av figuren och hur viktig den är för dom. 
Jag antar att det är som för mig med Agent Blå som ju egentligen också är Jim själv iklädd en ganska enkel utrustning. Jag älskar ju den figuren oerhört mycket tack vare mina egna minnen som finns förknippat med den (inköpsställe, öppnandet av boxen, doften osv) så självklart förstår jag att andra har liknande minnen till Space Leader. 

Rymdledaren är förmodligen framtagen för att snabbt möta upp det ökande intresset för rymdleksaker som rådde under dessa år samt för att ha en motpol till den onda Dr Bushido och den mystiska Captain Laser som båda också gavs ut 1980. 
För övrigt roligt att Mattel här tog fram två helt nya karaktärer istället för att återanvända äldre figurer.
Herr Laser försvann ju snabbt ut i leksakshistorien men Bushido återuppstod som den onde professor Obb när spionserien lanserades. 

Space Leader verkar även ha fått tilläggsnamnet Star Commander. Båda namnen finns nämligen tryckta på boxens framsida. 
Figuren finns för övrigt i två olika versioner där den ena är tillverkad i Mexiko och den andra i Hong Kong. 
Utseendemässigt syns detta mest på Jims ansikte och ögon där målningen skiljer sig åt beroende på tillverkningsland. 



En komplett Big Jim Space Leader Star Commander # 3246 består av:

Tvåfärgad overall prydd av ett silverfärgat bälte av tyg.
Cowboy-boots av blå gummi. 
Kromfärgad pistol (samma modell som Agent Blå och Commandern från P.A.C.K.)

Jag får känslan av att Space Leader fanns utgiven under relativt kort tid.
Jag har sett honom i en av Mattels kataloger från 1981 men året efter är han borttagen igen.  

Hur som helst så tycker jag att det här är en trevlig figur att jaga ner och ställa i vilken leksakssamling som helst. Den är heller inte alls särskilt svår att få tag i. Pistolen är förmodligen den jobbigaste delen att jaga fatt i och här får ni också se upp för nytillverkade repro-kopior speciellt om ni handlar via Ebay. 

Ha en trevlig helg och tack för att ni läser! 


          
 
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar