Dagens spelrapport kommer från ett scenario som är hämtat ur boken Ostfront från Warlord Games. Scenariot heter Stormy, stormy night och utspelas mellan Japanska anfallsstyrkor och Sovjetiska försvarare vid slaget om Khalkyn Gol 1939.
Vi var fyra spelare, två per sida, och varje sida förde befäl över en armé på 1000 poäng.
Då det här är early war och ett speciellt scenario så finns det begränsningar men även tillägg i vad man kan använda i sina arméer. Det kan alltså skilja sig en del från en vanlig reinforced platoon. Den Japanska styrkan hämtas från Imperial Japanese Kwantung-listan från nämnda Ostfront och den Sovjetiska armén plockas från Soviet Trans-Baikal Military district ur samma bok.
Försvararna kan börja spelet som Dug in och kan även vara hidden. Dom måste börja spelet med minst halva sin styrka på brädet, resten är i reserv. Anfallarna sätter inte ut något på bordet utan börjar med att ta in minst halva sin styrka i runda 1 från bordskanten. De som eventuellt inte tas in direkt placeras i reserv. Under hela spelet gäller reglerna för Night fight och Flare vilket gav partiet en extra dimension.
Japanerna får följande poäng: 1 poäng för varje utslagen Sovjetisk enhet. 2 poäng för varje Japansk enhet som avslutar spelet i den Sovjetiska uppsättningszonen och 3 poäng för varje enhet som lyckas ta sig av brädet bakom försvararna. Röda armén får 2 vinstpoäng för varje utslagen Japansk enhet.
Spelbordet är uppsatt och redo för att användas. Min kompis som är den som anordnade hela speldagen (komplett med dricka och korv med bröd) valde även att utsmycka bordet med buskage och lite annat som ni kommer se på de andra bilderna. Det lilla vattendraget i mitten är endast för dekoration och representerar det uttorkade vattendrag som finns med i beskrivningen av scenariot i boken.
Spelet varar i 6 rundor och efter den sjätte rundan slås det en tärning. Vid 1,2 eller 3 så är partiet över och vid 4,5 eller 6 så blir det en sjunde runda.
Det tog ungefär 4 timmar att spela igenom det men hade givetvis gått snabbare med färre poäng eller tagit längre tid med större styrkor. Det var hyfsat öppna ytor på brädet och utan Night fight-reglerna kunde det blivit betydligt större förluster. Mörkret begränsade avståndsvapnens effektivitet och närstriderna skulle visa sig bli viktiga.
Precis som jag brukar skriva så blir det här inte en jättedetaljerad Battle report då jag var alldeles för upptagen med spelet för att ta anteckningar. Ni får istället stå ut med att titta på bilderna och läsa min kortfattade sammanställning och lite funderingar kring slaget.
I det här scenariot så väljer försvararna vilken bordshalva dom ska ha som uppsättningszon. Vi som spelade med Sovjeterna valde ut hälften av våra enheter (totalt så hade vi 11 enheter i vår armé) och placerade dom så att dom skulle kunna överblicka så stora ytor som möjligt. Det knepiga med att din motståndare inte sätter upp något från början är att du inte har någon koll på vart denne ska sätta in sin attack, om dom ska anfalla på bred front eller kanske koncentrera sitt anfall på en enda punkt (din svagaste) och därmed undvika en del av de väntande försvararna. Av denna anledning så lät vi en del av Sovjeterna stanna i reserv för att kunna stärka upp det frontavsnitt som blev satt under hårdast tryck.
Vi ställde upp tre av våra infanterienheter samt vårt HQ för lite extra boost till moralen. Vi placerade vår lätta 37mm AT-enhet på en kulle där den skulle se så mycket som möjligt (förutom när det var mörkt) och vi satte även ut två MMG-teams på höjderna av samma anledning. Vi valde att lägga allt som Dug-in (eller nergrävda som vi ibland kallar det).
Försvararna gör sig redo för det Japanska anfallet.
När spelets första runda skulle starta så visade det sig att Japanerna inte skulle spara något i reserv utan allt ställdes efter hand som ordertärningarna delades ut upp på brädet. Det blev en koncentrerad infanteriattack på den Japanska högra sidan (där försvaret var som allra tunnast). På den vänstra flygeln brummade en snabb Type 87 armoured car långt in på brädet med siktet inställt på att snabbt ta sig av brädet för att kunna inkassera 3 vinstpoäng åt Japanerna. I mitten av spelbordet tuffade en Type 89 I-go medium tank sig sakta fram med siktet inställt på de Sovjetiska försvarslinjerna. Hela anfallet skedde i skydd av mörker eftersom tärningen vi rullade visade att det skulle vara mörkt i runda 1.
Här kör den Japanska bilen i full fart framåt med hjälp av en Run-order.
Om Japanerna får den första ordertärningen i runda två så kan den ganska enkelt ta sig rakt över brädet och på så sätt samla på sig värdefulla poäng.
När det var dags för runda två så fick försvararna den första ordertärningen och valde då att försöka få in en BT-7 light tank vilket lyckades. På detta sätt blev det svårt för den Japanska bilen att bara köra förbi och fick ändra sin planerade rutt. Den Ryska vagnen slängde också iväg ett skott mot bilen men missade sitt mål trots att det nu var ett tillfälligt ljus som spred sig över himlen och skingrade mörkret.
Försvararna passade även på att ta in en LMG squad på sin vänstra flank för att göra sig beredda på det anfall som skulle komma in från den Japanska sidan. Förhoppningsvis så skulle dessa tillfälligt få anfallet att stanna upp med hjälp av pins men frågan är hur det skulle gå?
Ett Japanskt anfall är mycket svårt att stoppa med hjälp av Pins.
Anfallet är igång och Infanteriet väller fram på den Japanska vänsterflanken. Enheterna var stora vilket är ett smart drag då dessa kommer bli fruktansvärt svåra att få bort och därmed blir det också svårt för Sovjeterna att få poäng. En av MMG-teamet på kullen sköt dock ner tre Japaner på sitt första eldöppnande och en Pin-marker tilldelades den ena enheten något som inte direkt stoppar dom. Inte än åtminstone.
Banzai Charge en av Japans National special rules.
Kan ju förklara varför anfallet ändå fortsatte med oförminskad styrka trots att det Ryska försvaret gjorde allt för att dela ut Pin-markers något som i vanliga fall kan vara ganska effektivt för att försinka ett anfall. Här fortsatte Japanerna verkligen bara att rusa framåt!
Japanerna fortsätter rusa mot de Sovjetiska ställningarna. Nu är dom dessutom understödda av ett Anti-Tank Gun team, en Light AT-gun samt sitt HQ.
Dom känns närmast ostoppbara.
Överblick över brädet. Tror att detta är runda 3. Försvararna har börjat ta sig ur sina gropar då dom började inse att det inte skulle komma några infanterienheter på deras högra flank. Den Japanska pansarbilen har ändrat riktning för att undvika BT-7:an och istället ge understöd till infanteriet. Från dess nya position kunde den peppra kullarna där Sovjeterna just nu utgjorde ett hot mot både de Japanska vagnarna och infanterianfallet. Försvararna fick också in förstärkning i form av en squad med 12 Sibiriska soldater beväpnade med SMG:s.
Den ena av de två MMG teamet blev kraftigt beskjutna av Japansk eld och två av dess tre medlemmar stupade.
Här märker man hur mörkret, som återigen var tillbaka, påverkar skjutningen. Saker som Dug-in, pin-markers och Down-orders gör ju inte det heller lättare att träffa och skada sina mål.
Den Sibiriska förstärkningen smyger in och gör sig beredda på det Japanska anfallet.
Japanerna rusar mot de Sovjetiska försvararna som öppnar eld på nära håll. Förlusterna stoppar inte anfallet men får ändå styrkeförhållandena att bli något jämnare inför närstriderna.
En Rysk BA-6 armoured car som varit i reserv från spelets början kommer äntligen in i matchen. Den förstärker (så klart) den vänstra flanken där det Japanska infanteriet rusar fram. Den börjar omedelbart skjuta med sina LMG:s mot anfallarna.
I runda 5 tog de Sibiriska soldaterna initiativet och gick till anfall mot Japanerna och vann dessutom närstriden!
Även närstriden längst ut till vänster slutar med en seger för Ryssarna men deras enhet är nu kraftigt decimerad till endast tre medlemmar som trots detta gör sig redo för ännu en fight. Det Japanska anfallet var inte över.
I mitten av slagfältet rör sig den Japanska stridsvagnen sakta men säkert framåt mot de Sovjetiska ställningarna. Den har blivit beskjuten av BT-7:an samt 45mm Anti-tank kanonen på kullen framför sig men antingen har de Ryska besättningarna missat målet eller så har mörkret hindrat dom från att se den över huvudtaget. Den hindrade även de oerfarna Ryska infanteristerna från att avancera förbi den och då riskera att hamna i ett stålregn från dess kulsprutor.
Type 89-vagnen körde till slut rakt mot de sovjetiska ställningarna och i sista rundan av bordet för att inkassera poäng till Japanerna.
De stackars oerfarna och gröna försvararna, som visserligen backades upp av sitt HQ, fick slänga sig åt sidorna för att inte hamna under stålbestens larvfötter.
Det ena MMG-teamet blev hårt beskjutet från alla håll och kanter men en ur besättningen överlevde trots detta slaget. Han sköt och delade ut pins till de Japanska infanteristerna men varken han (som lär få en hjältemedalj efter bataljen) eller någon av hans kamrater i de andra enheterna kunde hindra det Japanska HQ:et, ett AT-Gun team och resterna av en infanterienhet att ta sig av brädet och samla ytterligare poäng åt sin Kejsare.
Efter 6 rundor stod det klart att den Japanska sidan skulle stå som segrare. Det skulle även spelas en sjunde runda men den kom inte att påverka slutresultatet och Japanerna vann med 13-6.
Det här var ett riktigt roligt scenario med två välbalanserade styrkor. Som spelare av den förlorande sidan så kan jag inte se att jag hade spelat så mycket annorlunda vid ett omspel. Vi skulle behövt allt det Sovjetiska infanteriet där Japanerna koncentrerade sin attack men det är svårt att påverka då du inte på förhand kan veta vart på brädet anfallet ska ske. Night Fight påverkar skjutningen oerhört mycket i jämförelse med ett vanligt parti, något som jag kanske skulle tänkt på nästa gång men återigen så avgörs mörkret av en tärning och resultatet kan ju faktiskt bli mer dagsljus än mörker så även där är det svårt att förutse vad som blir bäst.
Scenariot är hämtat ur boken Ostfront från Warlord Games. Den finns att köpa hos bla Alphaspel. Den finns även hos Scifitoys.se som också har en del Bolt Action i lager. Alltid trevligt med nya Svenska inköpsställen som lagerför saker till ens favoritspel!
Som sagt, det här var ett riktigt underhållande parti med Bolt Action. Lagom med specialregler gjorde att spelet flöt på bra. Jag älskar ett jämt parti där saker står och väger och där det är dom små detaljerna som kan fälla avgörandet. Enda nackdelen med att spela BA är att det ger en sådan fruktansvärd mersmak på nya modeller. Men det är ju å andra sidan inte unikt för just det här scenariot! :)
Om du vill veta mer om Bolt Action så gå gärna in på Warlord Games hemsida där du kan läsa mer och hitta det mesta som finns utgivet till spelet.
Ha en bra dag och tack för att ni läser!