fredag 31 maj 2019

Färg & Form - Humbrol modellfärg 1974

Här har vi en annons saxad ur en Svensk leksakskatalog från 1974.
Det var alltså den här skiten som jag och mina kompisar satt lutade över i x antal timmar/vecka.
Luktade värre än insidan på en lacknaftafabrik och var förmodligen inte det bästa att dra in via näsgången, åtminstone inte i så värst många timmar.

Om man nu någonsin fått uppleva ett lika välfyllt ställ som det på bilden så hade man ju varit överlycklig.
Som jag minns det så var det alltid skitdåligt med färger att välja från, åtminstone om man handlade i leksaksbutiken.
Behövde man exempelvis en ljusgrå färg så fick man snällt ta det som fanns i butiken och därför kunde man komma hem med en nyans av Pellefant-blå istället.
Du fick helt enkelt "låtsas" att det var grått tyg på Tyskarnas byxor.
Ansiktet på plastfigurerna blev målade i...orange! 
Den där ljusa som gick som "hudfärg" fanns nämligen aldrig i butiken.
Den var alltid, verkligen alltid, slut.
Det roligaste/mest irriterande var när du fick tag i en burk med exempelvis grön färg.
Du ville köpa militärgrönt men den var så klart slutsåld så du fick ta mossagrönt istället.
När du kom hem började du pensla den gröna färgen på dina Amerikanska soldater.
Efter ett par timmars torktid (räckte det ens med ett par timmar..?) så upptäckte du att färgen var inte bara starkt stuvad spenatgrön utan den var även BLANK och soldaterna framför dig var lika skinande som en nyvaxad bil i en reklamfilm för turtle wax!
Arrgh!
   


Nåja, vi var skitnöjda och det var ju huvudsaken eller hur?
Jag VET att en del fortfarande använder dom här färgerna men för egen del så övergav jag dom ungefär samtidigt som jag började måla fantasyfigurer.
En del av mina första Orcs är faktiskt målade med samma Humbrolfärger som på bilden men efter ett tag gav jag upp Humbrol helt.
Den där doften ihop med den hopplöst långa torktiden fick mig att helt övergå till vattenbaserade färger någon gång under 1992.
Hade jag suttit i köket och målat med Humbrol anno 1974 så hade nog både jag och mina färgburkar åkt all världens väg.
Åtminstone hade vi inte fått sitta kvar i köket!

Men deras modellim är fortfarande sjukt bra.
Luktar inte hallon men man kan ju inte få allt eller hur?




 

   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar