söndag 9 september 2018

Adeptus Titanicus - 2018

Äntligen är sommaren över och regnet smattrar återigen mot fönsterrutorna.
Under mitt semesterbrejk från bloggen så har det hänt massor av spännande saker.
Nu när vädret visar mer barmhärtighet mot stugsittande nördar som jag själv så får jag förhoppningsvis också mer tid och lust att dela med mig av dessa händelser till er läsare (om ni fortfarande är kvar vill säga).


En av de mäktigaste och för mig mest efterlängtade släpp under 2018 måste ju självklart vara Games Workshops Adeptus Titanicus som hade release för bara några veckor sedan.
Det känns alltid bra att lyfta på locket till en megastor och tung box innehållande ett spel som du verkligen verkligen sett fram emot.
Eftersom min första bekantskap med figurspel var 1992 så känns det ju dessutom lite speciellt med ett Big Boxed Game istället för "bara" en regelbok.
Känslan är nästan lika angenäm som dom där gångerna när man införskaffade Warhammer fantasy battle (4:e upplagan), 40k (2:a upplagan) eller megafeta Titan Legions som landade 1994.

Jag tänker inte göra det här inlägget som en recension av spelet utan snarare plita ner några av mina första intryck och tankar när plasten revs av och innehållet staplades upp på golvet framför mig.
Lådan är verkligen fulltankad med plastramar med Titaner, byggnader och tillbehör.
Själva regelboken är inte speciellt tjock men i samma fina kvalité (inbunden, bokmärke i tyg och tjocka sidor) som regelböcker i den här prisklassen varit under de sista 10 åren.
2 Warlords samt 6 Knights känns lite torftigt för ett Big Box game men faktum är att dessa modeller erbjuder många timmars hobbytid och är riktigt angenäma att sätta samman.
Modellerna i sig är riktigt snygga och det märks att kvalitén på plastsatserna har tagit ett rejält steg sedan de ursprungliga Warlord titanerna såg dagens ljus 1988.
Min enda önskan hade varit att skulptörerna sneglat ännu något lite mer på gamla titaner och bilder ur de äldre regelböckerna samt White Dwarf.
Den gamla stilen från 80/90-talen har i mina ögon mer charm än dom nya men det tycker jag å andra sidan om det mesta gällande Games Workshop.     

Eftersom just den nostalgiska kraften alltid är väldigt stark hos mig så kommer mina titaner troligtvis mest klampa omkring på ett helt traditionellt grönt bord med träd, kullar och hus.
Ja jag till och med är säker på att mina gamla hus av papper från Space Marine Epic kommer dammas av och användas. Inte för att de nya husen av hårdplast är dåliga eller fula utan för att jag vill få fram den där klassika känslan av ett parti Epic när det var som bäst.
De nya husen och byggnaderna är mycket fina, synd bara att de är så platta och fyrkantiga.
Det hade varit betydligt snyggare med lite alternativa former på husen och/eller kanske några torn eller några spetsiga kyrkspiror.
Någon liten positiv tanke inom mig viskar om att taken kanske är så där platta av en speciell anledning?
Kan det möjligtvis vara så att du i framtiden ska kunna ställa upp ditt infanteri på dom?
Jag håller mina tummar extra hårt för detta men tvivlar på att det blir verklighet.
Å andra sidan så tvivlade jag ju även på att Adeptus Titanicus någonsin skulle komma ut som spel i en ny upplaga så vem vet?

Första speltestet.
(Det förekommer omålade figurer på bilden vilket är en styggelse men vi var bara tvungna att testa reglerna).
Terräng samt pjäser från en väns samlarrum.  




Ha en fortsatt bra dag!
    


  



      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar