söndag 29 januari 2017

Star Wars - Power of the Force into the groove.

Nördiga minnen från 1985.


Svensk "Power of the Force" katalog från 1985.

Ronald Reagan blir för andra gången Usa:s president.
Fantastiska Live Aid galan (satt bänkad tillsammans med min Pappa, som även han var svältfödd på musikprogram framför tv:n hela dagen).
Halleys komet, Rainbow warrior, fem och tjugofemöringarna som togs bort, Bruce Springsteen på Ullevi.  
1985 var ett händelserikt år och kanske borde något av ovanstående vara det som jag främst tänker på när jag hör eller läser om det där årtalet.
Men hos mig är det två andra saker som "ploppar" upp för mitt inre.
Stjärnornas Krig figurer och Madonnas singel "into the groove".


Madonnas vinylsingel "into the groove" köpt på B&W:s skivavdelning under 1985.

Madonnas singelskiva var nog bland det första icke hårdrocksaktiga som jag faktiskt köpte till min skivsamling som innan dess till största del bestod av Kiss, Iron Maiden och Judas Priest.
Singeln införskaffades som så mycket annat på B&W:s skivavdelning där den plockades från deras vägg med frontade vinylsinglar som var uppställda enligt en topp/försäljningslista.

Minst en gång i veckan styrdes kosan mot just varuhuset B&W (eller Wessels som det då fortfarande kallades) i Malmö.
Förutom skivor så fanns där även mat, kläder (örk vad jag tyckte det var trist att titta i klädbutiker på den tiden), husgeråd, böcker, blommor och leksaker.
Jägersro travbana ligger precis mitt emot och en dag i veckan var min Mor och Syster där inne och lärde sig hantera stora havremopeder.
Mitt hästintresse var inte det största så jag föredrog istället att botanisera bland B&W:s skivbackar och kolla om det kommit ut några nya serieböcker på deras bokavdelning (köpte mycket Tintin, Lucky Luke och Asterix på den tiden).

En av de där dagarna när jag som vanligt var på väg mot skivavdelningen så passerade jag en stor binge som personalen fyllt till brädden med något som låg mig varmt om hjärtat; Stjärnornas Krig-gubbar!
Trots att Star Wars fortfarande var mina favoritfilmer så hade jag under 1984 börjat sälja av mina gamla figurer.
Mina kompisar hade övergett intresset och jag kände mig många gånger som "den ende Star Wars nörden i byn".
En del figurer låg kvar i en skokartong men kartongen stod definitivt inte framme så att kompisarna skulle få syn på den.
Frågor som "leker du fortfarande med Stjärnornas Krig"? eller "Varför har du inte slängt bort dom där löjliga gubbarna" var inget man ville få när man bara skulle "hänga på rummet" och lyssna på hårdrock.

Nu stod jag där framför en stor korg/lastpall/binge som till brädden var fylld med figurer från filmerna som jag (ibland i hemlighet) älskade så mycket.
Det var extrapris på dom.
Minns inte hur mycket men har för mig att det var 19:90 (eller var det 15 kr??).
Många av mina gamla favoriter så som Darth Vader (som jag redan sålt på annons i Sydsvenskan tillsammans med Leia och min älskade X-Vinge), Jawas, R2-D2 och Stormtroopers fanns där.
En del av gubbarna var samma som jag tidigare lekt med hemma hos mina kompisar men som jag själv aldrig hade haft möjligheten att köpa (Sandpeople, At-At Commander mfl).

Det fanns även andra figurer som jag inte alls kände igen i den där bingen; en Luke Skywalker i Stormtrooper outfit, en av Kejsarens rådgivare (imperial dignitary), Anakin Skywalker, A-Wing pilot mfl.
Samtidigt som det var kul att se att det kommit ut nya figurer så var det också stressande då jag ju faktiskt inte längre lekte med gubbar.
Fanns det någon som jag kunde köpa sådana till?
Så att jag åtminstone får klämma och känna på ett par stycken en liten stund?
Nej det fanns det inte heller.
Min syster som lekte med My Little Pony och Lego brydde sig inte ett dugg om Star Wars så att köpa dom till henne var lite väl genomskinligt.
Jag rotade lite mer bland de färgglada förpackningarna.
Lando, C-3PO, R5-D5, Jawas, Klaatu, Vader, Death star droid, Nien Numb.
Det fanns massor att välja på.
Efter mycket tvekande så valde jag till slut ett par stycken (Luke Stormtrooper och en Sandpeople) som jag tog hem och lade i den där skokartongen.

På leksaksavdelningen fanns det även några fordon.
Förpackningarna nästan skrek efter min uppmärksamhet.
Dom var så löjligt snygga att det var omöjligt att missa dom.
Där fanns en Speeder Bike, den häftiga AT-ST och ett nytt mindre skepp; Security scout.
Jäklar vad jag ville ha en AT-ST med mig hem men den var tyvärr för stor och klumpig för att kunna "smugglas" in på rummet utan att Mamma, eller polarna för den delen, skulle få syn på den.
Men en speeder Bike ville jag ha.
En sådan hade jag lekt massor med hemma hos min kompis Magnus efter att vi sett Jedins återkomst på bio och Star Wars fortfarande var det hetaste man kunde leka med.
Någon vecka senare införskaffades även en Biker Scout.

Under de närmsta veckorna köpte jag på mig fler figurer.
För varje vecka som gick så blev det tyvärr allt färre figurer kvar att rota bland.
En dag var Star Wars figurerna inflyttade i en mindre hylla och det fanns väldigt få kvar att välja på.
De sista som jag köpte var några extra Jawas samt två nya figurer, Dignitary och Anakin.
En Security Scout fick också följa med hem även om jag kanske inte då tyckte att det var någon speciellt snygg pjäs.
Detta blev det sista i Star Wars väg som jag någonsin köpte på B&W.
Efter den dagen fanns där bara Action Force figurer och några för mig nya leksaksfigurer som hette Masters of the Universe (plockade en reklamtidning som handlade om dom).

De fyra Jawas som jag köpte ur den där bingen med gubbar 1985.
Har alltid gillat dom och då dom faktiskt är många i filmerna så kan man även ha många när man leker :)
Samtliga är så kallade "No Coo" vilket tyder på att förpackningarna dom kom i var Trilogos.  

Skokartongen med mina nya, och några gamla, Stjärnornas Krig-gubbar stod kvar i en klädkammare så länge som jag fortfarande bodde hemma.
Intresset för Star Wars fanns kvar hos mig men visst mattades det ner under de kommande åren.
Serietidningen lästes och filmerna såg jag fortfarande på med jämna mellanrum men figurerna glömdes bort.
I samband med att "Det mörka hotet" hade premiär så tog jag fram lådan ur gömmorna och lät min Star Wars-intresserade son leka med dom.
Dom blev återigen älskade och för första gången kom dom att användas som leksaker.

At-At commander (No coo).
Min kompis hade en och under 1982-84 så lekte jag med en sådan hemma hos honom men det skulle dröja till 1985 innan jag köpte en egen. 

Jag hann som sagt själv aldrig leka med de nya figurerna som kom ut 1985 men idag så ser jag dom ändå som ett måste för dig som vill samla på Star Wars.
En del av dom kan tom vara riktigt knepiga att finna i bra skick och med sina originaltillbehör.
Hade jag vetat det som jag vet idag så hade jag köpt hela den där bingen med figurer och inte skämts ett dugg när jag kört ut med den till min Mors bil.

Exempel på POTF figurerna som jag först såg i butiken 1985.
Av dessa så köpte jag själv Imperial Dignitary, Anakin Skywalker, Luke Stormtrooper, A-Wing Piloten och Lumat.  



















     


   




    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar