lördag 27 december 2014

Big Jim - Agent blue 1978 No 2264



Den första Big Jim-figuren som inhandlades när jag var barn var Agent Blå från 1978.
Minns att jag stod länge i den leksaksbutik i Malmö som jag och min Mor besökte och skulle välja vilken gubbe jag skulle köpa.
Jag minns att där fanns figurer som Captain Drake, Big Jeff och Dr.Steel men att jag till slut valde en "vanlig" Big Jim.
Till en sådan kunde man använda samtliga tillbehör (Drake har vissa problem med hattar) och för att man trots allt ville ha själva hjälten/huvudpersonen som första figur.



Kan säga att jag än idag minns den doft från ny plast och tyg som just denna gubbe hade när förpackningen han låg i öppnades.
Hade den blandningen funnits som parfym idag hade jag köpt den direkt!

Idag är det inget ovanligt alls att man hittar delar till denna karaktär.
Den blå overallen verkar finnas i överflöd och ligger nästan alltid med i blandade lots som man hittar på Tradera, Blocket eller Ebay, likaså stövlarna.
Den absolut svåraste delen är hans bälte som ska vara svart till färgen och inte brunt.

En komplett Agent Blå har följande tillbehör:
Blå overall (vit knapp på framsidan), svarta stövlar, svart bälte i plast, walkie-talkie, axelhölster (modell mjukt tyg med resår) och en silverfärgad agentpistol.
















      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar