fredag 22 april 2022

Warhammer Fantasy Battle - 1992

Tjolahopp i vårvärmen!

Bloggen känns nästan hopplöst öde just nu. Lågt och lägre besöksantal gör ju kanske inte att man känner för att skriva och posta speciellt mycket heller, speciellt inte nu när solen och utomhusaktiviteter lockar mer och mer. Som tur är (?) så bryr jag mig inte nämnvärt om just ett skyhögt antal besökare. Jag skriver i första hand för egen del och då om saker som ligger mig nära hjärtat och som får min alldeles egna nostalgimätare att gå lite högre än vad som i vissa sällskap anses normalt. Emellanåt blir det mycket Big Jim och under andra perioder känns det extra kul med plastsoldater. Just nu är jag inne i en nostalgitripp gällande Warhammer Fantasy Battles och tillhörande figurer, bloggar, poddar och gamla tidningsurklipp. Det är alltså Goblins, Troll och Dwarfs som känns mest intressant för stunden. Detta ihop med podden The Crown of Command (STORT tack för detta alldeles utmärkta tips) får mig att längta hem till min hobbyhörna mer än vanligt. Så kan det bli. Ni är några stycken som önskat mer Big Jim och det kommer men inte just den här veckan. Några ville ha mer nostalgiska blinkningar som exempelvis om det där lilla mässingsglaset som medföljde vinflaskor när jag var barn (och kanske fortfarande gör det) eller om någon udda gummifigur som inte ens har riktiga namn eller serier. Som sagt, jag skriver om det som faller mig in för stunden och därför har också min blogg blivit lite av ett hopkok av allt möjligt. Jag hoppas att några av er ändå känner att det kan vara kul att titta förbi bloggen då och då. Kan jag bara göra en enda människa glad av mitt pladder om forna tiders leksaker och gamla minnen så är jag nöjd! :)      

Idag tänkte jag delge er ett reportage från White Dwarf från 1992 och som nog får ses som lite av en förberedande artikel inför släppet av 4th edition som skulle släppas lite senare samma år. Det är, som jag redan skrivit i en annan post, 30 år sedan som den fjärde versionen av WHFB släpptes. Bara en sådan sak kommer få mig att uppmärksamma Warhammer lite extra under 2022. 







Ha en bra helg och tack för att ni tog er tid att läsa! 



3 kommentarer:

  1. Ja det var ju där det började så att säga, för oss som startade med 4th ed i alla fall. Jag har en hyfsad katalog med gamla white dwarfs liggande som brukar bläddras i hyfsat regelbundet. Som du säger så var dettta inför släppet av den nya utgåvan som jag tror kom i oktober 1992. I några tidigare nummer kom även en tidig version av Empire boken att luftas.

    Kul att du uppskattade Crown of command! Joshua som driver den gör ett kanonjobb. Jag har mött honom i några av de "remote play" matcherna du kan hitta på hans blog. Ett koncept som funkar förvånansvärt bra. Han har ju även för att maxa nostalgin temat "My first white dwarf".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, det måste jag kolla upp!
      Tack för ännu ett bra tips!

      Jag är jättenöjd med podden. Har plockat lite avsnitt här och där och har väl hunnit med ett tiotal avsnitt än så länge. Mycket intressant, avkopplande och inspirerande att lyssna på när man sitter och målar. :)

      Radera
    2. Kul :) Ja det finns ju dels podden och sen en you tube kanal med en del skoj också, om du inte redan varit där och kollat.

      Radera