lördag 12 februari 2022

Bolt Action - DUKW Amphibious truck

Det finns en del WWII fordon som jag tycker sticker ut som extra ikoniska eller som har ett så speciellt utseende att dom liksom etsar sig fast i ens medvetande. DUKW är ett sådant som jag minns väl från barndomens lekar med plastkrigare och som figurerat i ett antal filmer och serieböcker. Vet att det exempelvis även fanns ett liknande amfibiefordon till Action Man. Bara möjligheten att kunna köra i vatten med en bil väckte ju ens nyfikenhet och fascination. När jag började spela Bolt Action så fanns en sådan här på min önskelista redan då men eftersom jag inte spelade US så har både inköp och målande fått stå åt sidan för andra projekt.





Jag hade dock önskat att det fanns fler options på modeller att välja från. Rubicon har inte gjort någon DUKW (men väl en kortare Ford) vilket är synd då det hade varit roligt med en bra byggsats i plast med fler detaljer. Jag är nämligen inte jätteimponerad av Warlord Games version som känns gammal och klumpig i sitt enkla resin-utförande. Modellens storlek påminner nästan om en tegelsten som man klyvt på längden. Det är en okej modell men jag hade ändå önskat mer detaljer aller att dom valt att göra en DUKW utan canvaskapellet uppdraget. Endast några få delar är i metall men dessa passar fint och är enkla att montera på rätt plats. Propellern på undersidan är däremot i tunn metall och bryts/böjs lätt så här krävdes det lite extra försiktighet. Mitt exemplar av detta var annars fint gjutet och hade inga luftbubblor eller speciellt mycket överbliven resin som skulle rensas. De översta linjerna på bilens sidor var dock väldigt tunna och kändes ömtåliga. När man tog tag om bilen så kände man hur porösa en del av dessa sidolinjer var. Jag valde därför att förstärka dom med en sträng superlim vilket faktiskt fungerade riktigt bra. Kan tillägga att innan jag började montera alltsammans så diskade jag hela resinklumpen med ljummet vatten och diskmedel och lät det hela torka ordentligt innan det var dags att montera ihop delarna och därefter grundmåla med spray.

Vikten ja. Det känns som ett rejält stycke att handskas med. Ett kvarts kilo resin är visserligen inget i jämförelse med gamla GW-saker helt i metall men ändå. Jag kunde inte heller hitta så mycket bilder på färdigmålade DUKW:s att ha som inspiration. Åtminstone så var det mest Warlord Games egna bilder som ploppade upp när man Googlade runt. 


Dekalerna var också ett äventyr i sig. Jag tycker ändå att jag under åren blivit bättre på att applicera klistermärken på fordon men de som jag från början ville sätta på sidan av DUKW:en var en mardröm att jobba med eller rättare sagt så är underlaget på vagnens sidor ett skräp att fästa dekaler på. Jag gav till slut upp detta så den här har inga vita stjärnor på dess sidor. Jag misstänker att även WG:s målningsartist haft liknande problem. Tittar man noga på askens framsida så nog ser väl dom där stjärnorna nästan handmålade ut? Oavsett vilket så gav jag upp det momentet. 

Jag är ändå nöjd med slutresultatet. Precis som vanligt så lär den inte vinna några målningstävlingar men det är kul att kunna använda den i Bolt Action där den kommer fungera som antingen ett dragfordon för artilleripjäser (light eller medium) eller som transportfordon för 12 gubbar. Vad jag vet så kostar en regular DUKW 44 poäng och då det är ett amfibiefordon så går det att använda det i en del av alla de scenarior ur pacificböckerna som innehåller vatten. 






Nu får jag se vad nästa fordon blir för något. Jag är sugen på att fortsätta jobba med något lite ovanligare och udda. Kanske rent av skulle ge mig på någon av de tidiga Franska stridsvagnarna? 

Ha en bra dag och tack för att ni läser! 

          



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar