tisdag 22 februari 2022

Warhammer - Empire anno 1992/93


Jag har under en tid rotat och grävt bland mina gamla figurspels-synder från förr. Jag har som sagt länge haft något av jobbiga cravings på gamla Empire-figurer från Games Workshops glansdagar. Cravings som fått mig att bläddra i gamla White Dwarf och söka info på fantastiska Stuff of Legends. Däremot så har jag varit hopplöst dålig på att faktiskt ta tag i och måla på de figurer som bara ligger och väntar i min pile of shame trots att intresset från min sida så länge funnits där. Det gick t.o.m. så långt som att jag satte 20 Reiksguard fotsoldater framför mig på målarbordet men ändå så hände ingenting i målningsväg med dom. Tror inte att det handlar om figurernas utseende för det gillar jag eller att dom nästan alltid är i metall, utan snarare om att det är så roligt att först och främst måla upp sådant som man faktiskt för stunden kommer använda att spela med. WFB spelar jag dessvärre inte längre så behovet av fler uppmålade pjäser finns inte heller där just nu. Den lilla speltid som jag kan klämma in i mitt schema lägger jag på spel som jag verkligen uppskattar just nu. Bolt Action tar därmed ca 99% av denna speltid.  

Bild ur White Dwarf 1992.
Kolla in spelpjäserna! Riktigt gamla och väldigt snygga Goblin Wolf riders. 

Under åren 1992-1994 så målade jag faktiskt på en Empire armé. Det mesta var i färgerna gult och rött så att det skulle kännas som en faktisk armé. Som jag minns det tog det en jäkla tid då figurerna har fullt med detaljer som kanske ibland inte är det roligaste att måla. De flesta fotfigurer såldes enbart i blisterförpackningar med mellan 3-6 figurer per fp. Jag tröttnade troligen på projektet när 40k på allvar tog stora kliv in i mitt spelliv och partierna med Fantasy Battles samtidigt bara blev färre och färre. Hur som helst, någon gång runt mitten av 90-talet så köpte jag ändå min kompis Peters Empire-pjäser. Det mesta var i olika nivåer av färdigmålat och det ingick även en hel del helt omålade saker. Alltsammans packades så småningom in bland mina övriga pjäser och sedan började dom samla damm. Jag tror att ett av skälen till att jag aldrig såg mina Empire som en färdig armé var nog hur olika dom var i sin målning och hur olika utseende och färg som baserna var i. Min egna målningsteknik och resultat från tidigt 90-tal hade heller inte vunnit några målningstävlingar men jag kände inte, och hade inte heller tid för, att måla om dom. 

En av få bilder som jag har från tiden då jag spelade som mest Warhammer Fantasy Battles. 
Bör vara runt 1995-96 någonting. 
Mina Empire möter min kompis High Elves. 
Mitt spelbord på den tiden bestod av en spånplatta som jag tapetserat med strukturtapet och målat i Goblin Green som jag fick tillblandat i en färgbutik (tänk 1 liter Goblin green!). Funkade bra som spelbräde även om det var lite för stort men det vägde bly och var ett aber att dra fram inför varje spelning. 
Gillar de hemmabyggda kullarna och alla pappershus. 

Men var det så illa som jag mindes det? Jag tror minsann jag har omvärderat mina intryck och tankar om denna armé och jag ska försöka förklara varför. Eller åtminstone presentera en förklaring till varför jag (just nu) inte ska måla om dom. 

För det första så känns det här som ett litet tidsdokument från 90-talets första hälft. Klassiska Citadel-figurer som är lagom stora i både höjd och bredd. Bortser man från en del ytterligheter så ser åtminstone människor och hästar hyfsat verkliga och välbalanserade ut. Det är en snygg armé som faktiskt får plats på ett normalt 120x180 spelbräde. 

Färgerna är ”glada” och sticker ut på ett spelbord. Tar man ett steg tillbaka från spelbrädet så kan man faktiskt fortfarande se vad det är för något. Jag tycker annars att man ser många fantasy-horder som är snyggt uppmålade i lite mörkare färger såsom brunt, silver, svart, koppar osv och dom ser fantastiska ut. Tar man samma steg tillbaka från spelbordet så ser man i många fall mörka bruna fyrkanter med, i bästa fall, en flagga som enda igenkänning. Dom ljusa färgerna är kanske inte så mycket 2022 men dom syns och sticker ut på ett spelbord. Jag brukar säga att jag i första hand målar för att det ska funka på brädet och inte så mycket för att vara med i en målningstävling. Mina allra tidigaste Warhammer-figurer fungerar på spelbordet om man väljer att tänka så. Dom ÄR dessutom uppmålade (inga grå plasenheter här inte) bara en sån sak! 

Jag har som många andra av oss spelnördar dåligt med hobbytid och väljer därför att lägga det mesta av min hobbytid på de spel som jag spelar mest (Bolt Action) men vill samtidigt kunna vara beredd på att med kort varsel kunna delta i ett parti Fantasy Battle utan att spela med omålade gubbar. 

Nostalgi. Jag har sjukt nog minnen till många av pjäserna. Jag minns var många av dom är köpta, målade, var jag bodde och vart jag befann mig i livet. Jag vet att jag vid tillfället som jag skaffade min champion till mina handgunners hade riktigt dålig ekonomi. Vill och behöver inte berätta varför det var så men jag vet att jag skaffade den här figuren för småpengar som jag skrapade ihop av att panta läskburkar från mitt jobb. Jag antar att jag ”behövde” min fix av spelfigurer och tog mina småpengar och valde ut just den här gubben i den lokala spelbutiken (GMS Import). Tror han kostade 45kr så det säger en del om hur lite hobbypengar jag hade under den här perioden. För att dra ut på glädjen med att ha en ny figur att måla på så försökte jag att måla ”mitt bästaste”. Med dagens mått mätt så är den väl sådär bra målad men jag känner att jag har svårt att måla om den och därmed klanka ner på min snart 30 år yngre version av mig själv. 

Så vad har jag då hittat i mina gömmor? 

12 stycken Archers. 
Samtliga figurer är i metall. 
Det går att göra två små enheter av dessa och vad jag vet så är dom shirmish. 

20 stycken Halberdiers. En mix av metall och tidiga plastfigurer. Inkl Champion, standard och musiker. 

Handgunners. Figurer i metall. Enheten innehåller en Champion samt en Wizard. Osäker på om Trollkarlen ska vara där men färgmässigt funkar det. 😊

16 stycken Swordsmen inkl Champion och standardbearer. 
Älskar dom här klassiska figurerna i metall. 

16 stycken Flagellants i metall.
Inkl standard. 
Här pratar vi galna typer! 

Två enheter med Halflings inkl standard och Champion. 
Osäker på dessa i senare versioner av WFB men dom får väl vara allierade eller "count as" Archers. 🙂
Så grymt snygga figurer och så fulla av roliga detaljer.  

Imperial Outriders

Knight Panthers

Knights of the Blazing Sun

Heroes of the Empire samt en Wizard.
Här borde jag ordna fram ett par flaggor åt både Ludwig Schwarzhelm och trumpet-killen med Battle standard. 

Chimera med ryttare i plast samt en Grey Wizard även han i plast. 

Empire War wagon

Imperial War altar

The Emperor Karl Franz.
Figuren kom ju ursprungligen med en Griffon men jag har i skrivande stund ingen som helst aning om vart den blev av..!   

Imperial Steam tank.
Förutom hjulen så är denna helt i metall så en rätt tung pjäs! 
Jag har nog varit lat när jag byggde och målade den på 90-talet eftersom jag inte satte dit commandern i tornet. Vet dock att  den stackaren ligger i min pile of shame. 

Halfling Hot Pot Catapult.
Älskar den här klassikern. Så mycket humor GW kunde kosta på sig under den här eran!

Empire Mortar nr 1.

 
Empire Mortar nr 2.
Jag misstänker att jag råkat blanda crewet med de som egentligen tillhör min Great Cannon...

Great Cannon. 

Helblaster Volley Gun.





Frågan är nu vad nästa steg blir. Det är roligt att spela och 4:e versionen av Warhammer Fantasy Battle ligger mig varmt om hjärtat. Dock så har jag vänner som spelar senare versioner och under 2022 (?) så släpper Games Workshop sitt Old World. Får väl ta en funderare på detta.





Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni läser!     




4 kommentarer:

  1. Hejsan, kul att se kärlek till 4th ed Empire. Det var Empire som gällde för min del för hela slanten när det begav sig, och som jag hittat tillbaka till de senaste åren. Det är verkligen en varierad och färgstark arme, mitt mål är att måla upp allt från 4th ed listan, har runt 5-6000p nu skulle jag tro, men saknar en del. Jag har hittat några likasinnade i närområdet så det har blivit ett par matcher faktiskt, även om Corona ställt till det lite. Kan tipsa om några väldigt aktiva sidor på FB, exempelvis "Herohammer", "Warhammer 4th edition" samt "The crown of command podcast" för inspiration och snack med likasinnade.
    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,

      Vad kul att se att det finns fler som har en "viss" förkärlek till Fantasy battle 4th ed!
      Det låter som att du har en bra samling att plocka en armé ifrån. Det är verkligen fantastiskt fina figurer!
      När jag var som mest aktiv med WFB så spelade jag oftast med mina Orcs & Goblins och lite senare även med Undead. Jag har även en påbörjad armé med Dwarfs men det mesta är tyvärr omålat. Får väl se om jag får tid att ta upp mitt fantasy-spelande igen. Blir det så så tror jag att det blir Empire som jag kommer lufta. Den armén känns ändå mest spelbar bland det som jag har uppmålat. Man blir ju rätt sugen på det när man kollar in sina gamla regelböcker.
      Tack för tips på FB-Grupper, ska kollas in. Jag ska även testa att lyssna på podden. Perfekt när man sitter och målar! :)

      Radera
  2. Tycker absolut att det är värt att ge 4th en chans, vi spelar inte med ambitionen att skapa en maxad lista utan mer med fokus på att det skall vara kul match för bägge parter. Förutom Empire har jag också en Dvärgarmé från samma era, samt en till Lizardmen i 5th edition och Chaos i 6th. Under långsamt utvecklande har jag också en 4th ed Skaven och en Undead armé, samt en DoW till 5th. Så jag har att göra ett tag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter sunt det där med att det i första hand vara kul att spela och handla mindre om att kombinera de bästa karaktärerna med de märkligaste kombinationer av magic items och spells. Att möjligtvis hålla det lite enklare men ändå så att det blir roligt att spela.
      Det jag kan sakna med att inte spela WFB är just enheterna i kombination med war machines och givetvis en och annan karaktär. De klassiskt uppställda fyrkanterna/rektanglar med enheter på ett grönt spelbräde prytt med kullar, träd och lite hus. Antar att det visuella intrycket i kombination av nostalgi är starkt bidragande till att det börjar dra i Fantasy-tarmen på mig igen.

      Det låter som att du kan hålla dig underhållen ett tag till ja :)
      Jag hängde (nog) aldrig med över till 6th ed. Har inget minne av det åtminstone. Antar att jag var för upptagen med andra spelsystem samt att alla mina spelvänner till 99% spelade 40k. Köpte regelboken för 8th men det blev aldrig något spelande även om boken i sig var fantastiskt fin att bläddra i.

      Radera