onsdag 26 juni 2013

Airfix Plastsoldater Japaner 1973



Jag sticker mellan med lite prat om plastsoldater så inte allt kretsar kring Citadel Miniatures :)
Idag tar vi en låda med några av de mest klassiska figurer som jag minns från min barndom; Japanerna.
Första gången jag såg en ask med dessa krigare var när min kompis storebror hade satt fast en box med dom på sin pakethållare.
Han hade precis varit nere i den lokala tobaksaffären (!) och köpt dom.
Måste varit runt 1975 och jag blev barnsligt (jag var ju ett barn så inget konstigt med det) förtjust i dom och än idag tycker jag att det är snygga plastgubbar.

Bild ur Airfix sortimentkatalog 1979.
Oj vad jag beundrade detta lilla diorama när jag var barn!
Hur kunde man måla så snyggt? Var kom skogen ifrån och hur har dom skulpterat leran?
Idag är jag lite mera tveksam till kvalitén på detta diorama.
Ser ganska snabbmålat ut eller hur..?


När jag var barn var detta den ultimata och mest grymma fiende som mina gröna Britter och Jänkare kunde stöta på ute trädgården (förutom hundar då).
Perfekta som djungelkrigare och med utmärkta vapen (hukande figur med granatkastare, liggande figur med kulspruta), en cool ledare (med svärd) och sittande och stående gevärsskyttar.
Den tristaste gubben var väl den som bar sitt gevär på axeln.
Han fick å andra sidan tjänstgöra som vakt och såg faktiskt ut som en sådan (skulle misstänka att han dog bland de första när de Brittiska Kommandosoldaterna smög sig på).



Brukar dyka upp på Tradera med jämna mellanrum.
Inget dyrt men väldigt snyggt ändå.
Bryr man sig inte om lådor så är det nästan löjligt billigt med begagnade lösa plastsoldater.
Man brukar kunna få en hel hög för ett par 20:or.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar