tisdag 30 mars 2021

Tuggummi-tatueringar från Dandy 1970-80 talet

Det här blir en sådan där post som egentligen endast handlar om minnesbilder som jag har från barndomen. Jag har absolut noll kunskap om barntatueringar, gamla tuggummin eller ens känner till speciellt mycket om tillverkaren Dandy från Danmark. Dock minns jag mycket väl de små förpackningarna som jag brukade köpa i tobaksaffären som låg i samma område som min Mormor och Morfar då bodde i. Jag brukade gå dit för att handla smågodis men där fanns även andra roliga saker som tex Kalkitos gnuggbilder, samlarkort (idolkort) och så då små platta paket med tuggummi som även innehöll låtsastatueringar. Tuggummit var aldrig någon höjdare då det var både tunt och snabbt tappade smaken. Tatueringarna var däremot betydligt roligare. 


Jag minns inte exakt hur många bilder en förpackning innehöll men skulle gissa på 3-4 stycken. De flesta var på stora segelfartyg eller åtminstone så gissar jag att det var så. Tatueringarna höll inte speciellt länge men jag älskade dom och precis som idolkort så var det spännande att se vilka motiv man hade turen att få i förpackningen. 


Jag hittade väldigt lite fakta om dessa och jag har själv inget sparat så jag tycker att dom förtjänar en liten flik här på bloggen. Samtliga bilder är ”lånade” från webben och således inte tagna av mig själv. 


Här hittar ni mer läsning om Dandy och deras sjöfarartatueringar från förr --> KLICK 


Ha en fortsatt bra dag! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar