tisdag 16 mars 2021

Black Powder Epic Battles - American Civil War



Alldeles alldeles snart så släpper Warlord Games sin nya version, eller variant, av figurspelet Black Powder. Så fort jag såg bilderna på det så blev jag så klart hooked direkt! Spelet kommer nu ut i en Epic-version med figurer i en skala som ligger någonstans runt 12-15mm. Pjäserna är för det Amerikanska inbördeskriget (ACW) och står mellan Syd (Confederate) och Nord (Union)-styrkor. Skalan kommer underlätta för att spela större slag utan att spelbrädet för den delen blir megastort. Warlord Games släpper också en del ny terräng och byggnader för spelet. I grundboxen ingår det infanteri, kanoner samt officerare till häst. Det kommer även finnas kavalleri och andra vapenslag att köpa till i separata askar. 

När det kommer till terräng så tror jag att mycket av naturterrängen till Flames of War (15mm) kommer fungera fint även här. Vattendrag, träd, kullar, åkermark etc kommer ju definitivt att fungera! 

Som en första testpilot så fick man med ett gratis sprue med infanteri i Wargames Illustrated nr 397 och i väntan på att boxen börjar skeppas ut (under mars 2021) så har jag roat mig med att måla upp detta. 



Som vanligt när det kommer till så här pass små pjäser så försöker jag att hitta ett hyfsat enkelt målningsschema men som ändå blir tydligt på spelbordet. Först så tänkte jag pröva med Citadels Contrast paints men gick till slut för en klassisk torrborstning/wash/highlights. Jag tror att man bör ljusa upp en del detaljer för att pjäserna ska bli tydligare och ”poppa” när man tittar på dom lite från avstånd. Längre fram så kan man ju testa runt med lite mixade färger på byxor och hattar men till en början så valde jag att måla allt likadant. Mina enheter har väl helt enkelt haft tur när dom fick ut likadana uniformer under tiden som dom gjorde sig redo för att skickas till fronten. 



I boxarna ska det även ingå flaggor men då jag nu saknade sådana så tog jag en kopia ur en av sidorna i Wargames Illustrated och detta fungerade helt ok. 

Hela test-gänget uppmålat.
Kommer nog hålla mig till ungefär det här målningsschemat. Tar inte allt för lång tid och blir inte heller tråkigt eller speciellt svårt. Dom gröna baserna hjälper till att ljusa upp enheterna. En brun eller mörk figurplatta hade förmodligen inte varit lika lyckad på dom här.   

Jag tycker detta ser mycket lovande ut och jag ser fram emot att måla fler enheter framöver. Tror det kan se ganska spektakulärt ut med två stora arméer som står uppställda mitt emot varandra på ett grönt spelbord. Eller som det så riktigt står i Wargames Illustrated; 

”The main reason to wargame the American Civil War is because it looks good on the table. Ranks of blue uniformed figures under fluttering flags of the United states, advancing at a steady march across a field towards similar ranks of soldiers wearing grey or butternut but with the rebel battle flag marking where they will stand or fall.”


Warlord Games

Epic Battles på Youtube

Introduction to Black Powder - featuring Rick Priestley

EPIC American Civil War hos Alphaspel


Ur texten till Startlådan:
To begin waging your epic battles, our starter set is packed to the brim. You'll find both a Union army and a Confederate army each composed of 12 regiments (each of 100 men) 12 cannons and 12 mounted commanders. That's 2400 infantry in a single box! The plastic sprues are easy to assemble, and are colour-coded, making it fantastically easy to get to the business of launching your American Civil War campaigns on the table. 
Coloured plastic in Blue and Grey to allow play straight out of the box.
You'll also find everything you need to get playing, including rules and dice and some flavoursome MDF scenery to dress your table.


Fortsättning följer. 😊 

Tack för att ni läser och ha en bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar